آخرین اخبارجهانسیاست

اتحادیه اروپا: طا-لبان برای کسب مشروعیت به رأی مردم مراجعه کنند

خبرگزاری دید: نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که طا-لبان برای کسب مشروعیت باید به رأی مردم مراجعه کنند، زیرا این تنها راه بقای هر حکومت است.

توماس نیکلسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت تلاشی خانه‌ها بدون حکم محکمه یا بدون داشتن شواهد ارتکاب جرم نقض حاکمیت قانون است.
نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به گفت‌وگوهایش با هیئت طا-لبان در دوحه پیرامون تشکیل حکومت فراگیر گفت: مسئله ایجاد حکومت همه‌شمول به معنی تأمین منافع کشورهای خارجی نبوده، بلکه این کار باید به خاطر مردم افغانستان انجام شود.
نیکلسون افزود: ما هیچ نیتی نداریم که فهرست افرادی را برای شامل ساختن در حکومت به طا-لب‌ها تحویل بدهیم. حکومت باید با انتخاب مستقل افغان‌ها ایجاد شود. افغان‌ها نیز باید بدانند حکومتی که نام سرپرست وزارت‌خانه‌هایش در فهرست دهشت‌افکنان ملل متحد است، نمی‌تواند روابط خوبی با جامعه جهانی داشته باشد.
وی در ادامه گفت که مردان و زنان افغانستان باید در انتخاب زعیم شان نقش داشته باشند و برای این کار باید یک روند شفاف و همه‌شمول وجود داشته باشد.
نماینده ویژه اتحادیه اروپا همچنین بیان داشت: زنان، یعنی نصف جامعه از حضور در این حکومت محروم هستند و از میان ۵۰ درصد مردان شاید ۴۰ درصد آن پشتون باشد و حکومت کنونی به جز از چند استثنا، کاملاً از پشتون‌ها تشکیل شده است.
به گفته وی، طا-لبان تنها از ۱۵ درصد جامعه افغانستان نمایندگی می‌کنند.
توماس نیکلسون خاطرنشان کرد که طا-لبان اشتباه مشابه گذشته را نباید تکرار کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا اتحادیه اروپا کدام فهرست ۱۵ نفری را به خاطر شامل ساختن در حکومت، به طا-لبان داده است؟ گفت: نخیر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا