آخرین اخبارجهانسیاست

اتحادیه اروپا: طا-لبان هیچ نوع میانه‌روی از خود نشان ندادند

خبرگزاری دید: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که طا-لبان طی یک سال گذشته هیچ نوع میانه‌روی از خود نشان نداده‌اند و مردم بهای سنگین انزوای بین‌المللی را می‌پردازد.


جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در بیانیه‌ای تحت عنوان «مداخلات خارجی و آینده دفاعی اروپا» با اشاره به ۲۰ سال حضور نیروهای بین‌المللی، آجندای سازمان ملل متحد و هزینه یک تریلیون دالر در افغانستان گفته است که این کشور هنوز هم دارای یک دولت قانونی و مشروع نیست در حالی که آخرین رییس جمهور این کشور به معنای واقعی کلمه کتابی در مورد «دولت سازی» نوشته است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که افغانستان ممکن از سرخط خبرها کنار گذاشته شده باشد، اما وضعیت مردم این کشور بسیار وخیم است.
بورل گفت: در یک سال گذشته، طا-لبان هیچ نشانه‌ای از اعتدال را نشان ندادند، بلکه کاملاً برعکس: به‌رغم وعده‌های قبلی، همه دختران را از آموزش ممنوع کردند؛ بخش‌های عظیم این کشور تحت تأثیر گرسنگی قرار گرفته است (۷۰ درصد) و بسیاری افغان‌ها در ترس و تبعید زندگی می‌کنند.
وی می‌گوید این‌که هیچ کشوری حتی پاکستان و قطر طا-لبان را به رسمیت نمی‌شناسد، قابل درک است.
جوزب بورل افزود: در عین حال، مردم افغانستان بهای سنگین انزوای کشور خود را می‌پردازند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیح دلایل این امر گفت که مداخلات خارجی‌محور نمی‌تواند ماده اصلی لازم را برای ثبات پایدار و دولت مشروع فراهم کند، بلکه فقط نیروهای محلی قادر به انجام این کار هستند.
به گفته وی، نیروهای بین‌المللی در ماموریت نخست خود، یعنی سرنگونی حکومت طا-لبان که به القاعده پناه داده بود پیروز شد، اما در ماموریت دوم که ایجاد دولت پاسخگو که آزادی‌های مدنی را رعایت و حفظ کند، ناکام ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا