آخرین اخبارجهانحقوق بشر

اتحادیه اروپا متهم به کم توجی در قبال پناهجویان افغانستانی شد

خبرگزاری دید: کمیته بین‌المللی نجات با انتقاد از اتحادیه اروپا می‌گوید که با گذشت دو سال هیچ مسیر امنی برای افغانستانی‌ها وجود ندارد و مردم همچنان در کشورهای همسایه سرگردان هستند.  

کمیته بین‌المللی نجات امروز چهارشنبه(١٠ جوزا) در گزارشی با عنوان «دو سال بعد: هنوز هیچ مسیر امنی برای افغانستانی‌ها وجود ندارد»، غفلت سرسام‌آور اتحادیه اروپا به نیازهای افغان‌هایی را که به دنبال حفاظت هستند، نشان می‌دهد.

در گزارش‌ آمده است که میلیون‌ها نفر در افغانستان یا کشورهای همسایه سرگردان هستند.

این کمیته گفته که اتحادیه اروپا همچنان نتوانسته برای عده کوچکی که با عبور از مسیرهای خطرناک وارد این اتحادیه شده‌اند، امنیت کافی فراهم کند.

این گزارش یک نقشه‌راه را برای غلبه بر چالش‌های فوری و ایجاد یک برنامه پایدار و بلندمدت برای اروپا جهت استقبال از افغان‌های در معرض خطر، مطابق با ارزش‌ها و ظرفیت واقعی آن تنظیم کرده است.»

کمیته بین‌المللی نجات افزوده است: به‌رغم این‌که (افغاستانی‌ها) سومین جمعیت پناهنده در سراسر جهان است، تنها ۲۷۱ افغانستانی در سال گذشته در اتحادیه اروپا اسکان داده شدند – یعنی از ٢٧٠ هزار افغانستانی تنها ٠.١ درصد در حال حاضر نیاز به اسکان مجدد دارند.

به گفته این کمیته، جدای از اسکان مجدد، بسیاری از طرح‌های تکمیلی که توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای رساندن مردم افغانستان به جای امن ایجاد شده است، در مقیاس بزرگ تحقق نیافته یا در اهداف آن کوتاهی شده است.

در نتیجه، اکثریت قریب به اتفاق افغانستانی‌ها در کشورهای همسایه سرگردان مانده‌اند در حالی که برخی برای جستجوی امنیت و حفاظت در اروپا به سفرهای خطرناک متوسل می‌شوند.

بخش کوچکی که به اروپا می رسد با خطرات بیشتری، از جمله اخراج خشونت‌آمیز، بازداشت در زندان، عدم پذیرش و حمایت برای ادغام روبرو می‌شوند.

این گزارش چالش‌های زیادی را که پناهجویان به دنبال حمایت در اروپا هستند بررسی کرده و آنچه اتحادیه اروپا باید برای استقبال و حمایت بهتر از پناهندگان افغانستان انجام دهد را تشریح کرده است.

کمیته بین‌المللی نجات از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواسته که فورا:

١- مسیرهای امن را برای حفاظت افزایش دهد؛

٢- از دسترسی به پناهندگی، پذیرش محترمانه و حمایت پایدار افغانستانی‌ها اطمینان حاصل شود؛

٣- از پاسخ به این بحران درس گرفته شود؛

گفتنی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رهبری امریکا ٢٠ سال در افغانستان حضور نظامی داشتند و با به قدرت رسیدن دوباره طا-لبان، مردم افغانستان را ترک کردند.

این در حالی است که مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امروز در سخنانی از کشورهای خارجی خواست به مردم افغانستان پناهندگی ندهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا