آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

اتحادیه اروپا و هشت کشور دیگر بر نقش زنان در گفت‌وگوهای صلح تاکید کردند

اتحادیه اروپا و سفارتخانه‌های هشت کشور دیگر در کابل بر حضور پررنگ و معنا دار زنان در گفت‌وگوهای میان‌الافغانی تاکید کردند.

اتحادیه اروپا و سفارتخانه‌های هشت کشور دیگر در کابل بر حضور پررنگ و معنا دار زنان در گفت‌وگوهای میان‌الافغانی تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، سفارت‌خانه‌های استرالیا، کانادا، دانمارک، آلمان، هالند، ناروی، سویدن و انگلستان و همچنان هیئت اتحادیه اروپا ضمن استقبال از تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، بر مشارکت معنادار زنان در مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند.
این سفارت‌ها امروز (پنج‌شنبه، ۱۵ جوزا) در یک اعلامیه‌ مشترک همچنان ابراز امیدواری کرده‌اند که تشکیل شورای عالی مصالحه‌ی ملی هرچه زودتر اعلام تاریخ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را به دنبال داشته باشد.
به نقل از اعلامیه، این اقدامات اساسی و مهم به‌سوی روند صلح با مالکیت و رهبری افغان‌ها پنداشته می‌شود.
در اعلامیه آمده است: «اکنون نیاز است تا جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هر دو بر مشارکت معنادار زنان در این مذاکرات اصرار ورزند. تاریخ نشان می‌دهد آن‌عده توافقات صلح که زنان در آن به‌طور کامل دخیل و شامل باشند، دوام و موفقیت بیشتر می‌داشته باشند.»
این سفارت‌خانه‌ها همچنان گفته‌اند که افغانستان و طالبان باید زنان را در همه ابعاد روند صلح به‌شمول شورای رهبری، تیم‌های مذاکراتی، شوراهای مشورتی و تیم‌های فنی و مشورتی دخیل سازند.
این سفارت‌خانه‌ها از هر دو طرف جنگ خواسته‌اند که تلاش‌های‌شان را برای گزینش تعداد بیشتری از زنان واجد شرایط در ساختارهای صلح و تیم‌های مذاکراتی‌شان دوچند سازند.
در اعلامیه همچنان آمده است که حقوق اساسی زنان افغانستان مندرج در قانون اساسی این کشور باید به عنوان بخشی از روند صلح حفظ و تقویت شود. از این حقوق به‌عنوان حقوق کار، تحصیلات، آزادی سفر و ایجاد انجمن‌ها و دست‌رسی به مراقبت‌های صحی توسط زنان یاد شده است.
هیچ کشور نمی‌تواند با نادیده‌گرفتن نیمی از جمعیت خویش موفق بدر آید. «چانس یک افغانستان مسالمت‌آمیز و مرفه در آینده، منوط بر شناخت و استفاده از توانایی‌های تحقق‌نیافته‌ زنان افغانستان می‌باشد.»
این در حالی است که با پیشرفت‌های اخیر در روند صلح افغانستان و احتمال آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در آینده‌ نزدیک، شماری از فعالان حقوق زن در افغانستان نیز خواهان سهم بیشتری در روند صلح و ساختارهای تصمیم‌گیری در این روند شده‌اند.
دولت افغانستان در هشتم حمل سال جاری هیئت گفت‌وگوکننده‌ صلح را تشکیل داد. معصوم استانکزی رییس پیشین امنیت ملی ریاست این هیئت را بر عهده دارد. همچنان در ترکیب این هیئت، پنج زن نیز شامل اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا