آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

اتحادیه دوا فروشان: مقررات جدید بر واردات دارو سبب افزایش قیمت‌ها شده

رسول شهزاد- کابل
اتحادیه دوا فروشان می‌گوید که قوانین وضع شده بر واردات دوا سبب کند شدن پروسه واردات شده و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش یافته است.


رییس اتحادیه دارو فروشان افغانستان می‌گوید تولیدات دارو در کشور تنها ۵ درصد از داروی مورد نیاز را تامین می‌کند و ۹۵ درصد دیگر از طریق واردات تامین می‌شود.
مطابق معلومات ارائه شده از این اتحادیه، در کل کشور به ۱۰ هزار قلم دارو نیاز است و تا ۹۵ درصد اقلام دارویی از خارج وارد می‌شود.
اسدالله کاکر رییس اتحادیه دارو فروشان افغانستان به خبرگزاری دید گفت: شرکت‌های تولیدی نمی‌توانند داروی مورد نیاز را تامین کنند و ما نیاز داریم تا دارو وارد کنیم که در واردات دارو نیز مشکلات وجود دارد، یکی از این مشکلات بلند بودن مالیه است که باعث افزایش قیمت دارو می‌شود.
آقای کاکر گفت که آن‌ها به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که داروی بی‌کیفیت وارد کند و از امارت اسلامی می‌خواهند که چنین افراد را مجازات کند تا برای دیگران درس عبرت شود.
وی همچنان می‌گوید که واردات دارو در کشور کمتر شده؛ زیرا پیش از این از راه هوایی وارد می‌شد و حالا از راه زمین وارد می‌شود، داروها در گمرکات مدت زیادی متوقف می‌ماند و این امر نیز باعث کمبود دوا در بازار می‌شود.
این در حالی است که چندی پیش گزارشی از سوی برخی از رسانه‌ها نشر شده بود که امارت اسلامی دستور منع فروش و واردات داروی ضد بارداری را صادر کرده است که رییس اتحادیه دارو فروشان کشور می‌گوید تاکنون هیچ مکتوب رسمی از سوی هیچ ارگان صادر نشده است و در این مورد معلومات ندارند.

اسدالله کاکر رییس اتحادیه دارو فروشان


آقای کاکر همچنان گفت که در افغانستان ده هزار قلم دارو نیاز است که متاسفانه فقط ۵ درصد آن در کشور تولید می‌شود و ۹۵ درصد دیگر وارداتی است.
وی گفت: ما از امارت اسلامی می‌خواهیم تا از تاجران حمایت کند، به تاجران زمین توزیع کند و امکانات را برای شان فراهم کند تا در آینده کارخانه‌های تولیدی بیشتر شود و ما بتوانیم روی پای خود ایستاد شویم
رییس اتحاديه دارو فروشان کشور گفت که برخی مشکلات در واردات دارو در مرزها وجود دارد که امارت اسلامی باید برای حل این مشکل اقدام جدی نماید. امارت اسلامی باید در عرصه تورید دارو توجه داشته باشد، زیرا زمانی که دارو در گمرکات ۴ تا ۵ ماه متوقف می‌ماند سه ضرر جدی دارد:
اول: ضرر به تاجر است که سرمایه‌اش راکد شده و از گردش باز می‌ماند. ضرر دوم به خود دولت است که با توقف دارو مالیات کمتر می‌گیرد. ضرر سوم آن به مردم است که با کمبود دارو در بازار ها مواجه می‌شوند و در این زمان قیمت دارو نیز افزایش می‌یابد.
آقای کاکر می‌گوید که امارت اسلامی باید مالیات را کاهش بدهد به خاطر این که در جهان وقتی که شرکت‌ها واردات می‌کنند دولت‌ها به آن‌ها سب‌سایدی می‌پردازند و به همین دلیل ملت ضرر نمی‌کند، اگر مالیات بلند باشد تاجران قیمت کالا را بلند می‌برند و مردم متحمل ضرر می‌شود.
از سویی هم، محمد قاسم رییس انجمن دواخانه‌ها و تشکیلات اتحادیه خدمات دارویی افغانستان به خبرگزاری دید گفت که دارو در صدر مواد اولیه در کشور است ولی متاسفانه ما در کشور دارو نداریم و متکی به واردات هستیم. تولیدات ما ۵ درصد ارزیابی شده که مواد خام آن هم از خارج وارد می‌شود.

محمد قاسم رییس اتحادیه دواخانه ها


آقای قاسم افزود که با وجود مشکلات زیادی که در کشور وجود داشته و واردات نیز با مشکلات زیادی مواجه بوده، اتحادیه دارو فروشان و تاجران مارکیت‌ها را سر پا نگهداشته و دارو در بازارها موجود است حتا در دوران همه گیری کرونا ما داروی کافی در بازار داشتیم، در حالی تمام کشورها صادرات دارو را به کلی متوقف کرده بودند ولی ما توانستیم نیازهای مردم را تامین کنیم.
این در حالی است که در یک و نام سال گذشته قیمت برخی اقدام دارویی در بازارها به شدت افزایش یافته و شماری از داروهای مخصوص نیز کمیاب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا