آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

اتحادیه صادرات حوزه غرب: افتتاح خط آهن هرات- خواف تجارت را متحول می‌کند

خط آهن خواف _ هرات به رشد و توسعه صادرات نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت و با افتتاح این خط ریلی، افغانستان به آب‌های آزاد بحری راه پیدا خواهد کرد و هزینه‌های انتقال اموال به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.


رییس و اعضای اتحادیه صادرکنندگان ولایت هرات با حضور در کنسولگری ایران در هرات، خواهان همکاری‌های ایران به منظور کاهش بیشتر تعرفه‌های گمرکی شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد عثمان انصاری رییس اتحادیه صادرکنندگان حوزه غرب گفت: در گذشته تعرفه‌های بعضی اقلام صادراتی به جمهوری اسلامی ایران بالا بود و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، این تعرفه‌ها کاهش یافت و سهولت‌های لازم نیز برای صادرات فراهم شد، اما هنوز مشکلات فراروی تجار صادر کننده به ایران وجود دارد که امید می‌رود با پیگیری‌ها و همکاری های طرفین مرتفع گردد.
آقای انصاری افزود، در حال حاضر برخی اقلام صادراتی تعرفه‌های بالایی دارند و لذا برای صادر کننده‌ها مقدور نیست تا این اقلام را به کشور ایران صادر کنند و از آن‌جایی که این اقلام بازار خوبی در ایران دارد، عده‌ای سودجو اقلام فوق را به شکل قاچاق وارد ایران می‌کنند ولی چنانچه میزان تعرفه پایین بیاید تجار می‌توانند به شکل قانونی اقلام فوق را صادر نموده تا از قاچاق این اقلام نیز جلوگیری به عمل آید.
اعضای اتحادیه صادر کنندگان حوزه غرب همچنین خواهان سهولت فعالیت در بخش قرنطینه گمرک دوغارون شدند.
در همین حال، آقای اکرمی عضو دیگر این اتحادیه در خصوص ترانزیت اشاره کرده گفت: خوشبختانه هزینه‌های کالاهای ترانزیتی تقلیل یافته و تجار صادر کننده به راحتی کالاهای تجاری شان را به کشورهای ترکیه، عراق، سوریه، روسیه و اروپا از طریق ایران منتقل می‌کنند که باید از پیگیری‌های متواتر شما و مسئولین جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.
آقای اکرمی خاطر نشان ساخت که با افتتاح خط آهن خواف _ هرات هزینه‌های ترانسپورتی کاهش زیادی خواهد یافت و تاجران اتحادیه صادر کنندگان از این پروژه ملی سود قابل توجهی خواهند برد.
در ادامه، آقای محمود افخمی سرکنسول جمهوری ایران در هرات گفت: افغانستان فی‌البداهه کشور غنی هست و نعمت‌ها و منابع فراوانی دارد، باید از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برد.
افخمی افزود: ایران همیشه بر این باور است که رشد و توسعه افغانستان به نفع و رشد ایران است و لذا ما در ایران آمادگی داریم تا برخی نیازمندی های کشور مان را که امکان تولید آن در افغانستان وجود دارد از این کشور وارد کنیم.
این امر سبب تعدیل تراز تجاری بین دو کشور نیز خواهد شد.
آقای افخمی همچنین اظهار کرد که تجار در قسمت انتقال پول برای خرید و یا فروش کالاهای تجاری شان در ایران مشکلاتی دارند و لذا تشکیل بانک آرین به همین منظور بود و مناسب است پیگیری کنید تا موانع انتقالات ارزی برداشته شود و یا اینکه شعب بانک‌های افغانستان در ایران فعال شود.
آقای افخمی در خصوص خط آهن نیز گفت: افتتاح خط آهن خواف _ هرات به رشد و توسعه صادرات نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت و با افتتاح این خط ریلی، افغانستان به آب‌های آزاد بحری راه پیدا خواهد کرد و هزینه‌های انتقال اموال به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند که این پروژه ملی در سال جاری افتتاح گردد.
افغانستان یکی از کشورهای آسیای میانه هست که از منابع و معادن سرشار اختصاصی برخورد دارست، ولی متاسفانه در ۱۵ سال گذشته زیر ساخت‌های صادرات به شکل اساسی و اصولی گذاشته نشده است.
در حال حاضر مواد غذایی، دارویی، سنگ‌های زینتی از افغانستان به ایران و کشورهای منطقه صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا