آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

اتمر: اجماع منطقه‌‌ای و جهانی در روند صلح شکل گرفته است

حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور می‌گوید ایجاد و تقویت اجماع منطقه‌‌ای در خصوص کاهش‌خشونت‌ها، استقرار آتش‌بس و تامین صلح پایدار در نتیجه‌ بیش از صد ملاقات و گفت‌وگو میان رهبری وزارت امورخارجه با مقامات کشورها و سازمان‌های منطقه‌‌ای‌ از دستاوردهای مهم وزارت خارجه است.

به گزارش خبرزگاری دید، محمد حنیف اتمر وزیر امورخارجه که دوشنبه(۱۸حوت) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت، گزارش کارکردها و دستاوردهای این وزارت را در سال مالی۱۳۹۹ ارائه می‌کرد، گفت که این وزارت دستاوردهای کلانی در یک سال گذشته داشته است.

اتمر گفت: ایجاد هم‌صدایی و جلب حمایت قاطع کشورهای جهان در پیوند به کاهش خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس و ادامه‌ گفت‌وگوهای معنادار صلح به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی برای تامین صلح پایدار و مبتنی بر اراده‌ آزاد مردم، جلب حمایت قاطع کشورها و سازمان‌های اثرگذار جهان، به ‌شمول اتحادیه‌ اروپا، ناتو و سازمان ملل متحد، در راستای حفظ نظام، تقویت دستاوردهای دموکراتیک و پاسداری از حقوق بشری شهروندان به‌خصوص زنان افغان، برگزاری موفقانه‌ی کنفرانس جنوا و گفت‌وگوهای پیگیر با وزرای خارجه، مسئولان سازمان‌های بین‌المللی و نمایند‌گان کشورها در پیوند به پروسه‌ صلح از مهمترین دستاوردهای وزارت امورخارجه در سال ۱۳۹۹ به حساب میایند.

اتمر افزود که وزارت امورخارجه در بخش مبارزه با تروریزم و جرایم‌ سازمان ‌یافته حمایت کشورهای جهان، به‌ویژه امریکا و ناتو را به صورت گسترده جلب نموده است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد که به منظور رشد اقتصادی و دست‌یابی کشور به خودکفایی، این وزارت در هماهنگی و همکاری با سایر ادارات حکومتی در سال ۱۳۹۹ تلاش کرد تا سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در افغانستان جلب نماید و کمک‌های بین‌المللی به کشور نیز تداوم پیدا کند.

به گفته او، در بخش رسیدگی به امور مهاجرین و حمایت از حقوق‌شان در بیرون از کشور دستاوردهای مهم داشته که می‌توان از ایجاد تسهیلات در خصوص دریافت تذکره‌ ورقی، پاسپورت و اسناد هویتی برای مهاجرین، آغاز رسمی روند تثبیت هویت و توزیع تذکره‌ الکترونیکی و صدور پاسپورت ماشین‌خوان برای حدود ۲.۳میلیون متقاضی در ایران و زمینه‌سازی برای صدور ویزه درازمدت پاکستان یاد کرد.

او افزود که در بخش‌های پالیسی و تقنینی در مجموع ۱۲ سند پالیسی و تقنینی طی یک‌سال گذشته تهیه و نهایی گردیده که از جمله چهار سند آن تصویب و اجرایی شده است.

وزیر امور خارجه گفت که برای این وزارت در سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ ۷۵۰۸۲۷۷۵۰۰ افغانی بودجه عادی و انکشافی تخصیص داده شده بود که ۹۳.۴۹ فیصد آن به مصرف رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا