آخرین اخبارافغانستانتحلیل

اتمر به ترکیه نرفت!

نرفت یا برده نشد؟؟ مسئله این است!
حال به نظر می‌رسد، تکت استانبول حنیف اتمر را خود رییس جمهور کنسل کرده باشد. کنسل شدن سفر اتمر به ترکیه از سوی رییس جمهور، هم می‌تواند به معنی فاصله میان او و غنی باشد و هم به معنی کرنشی در برابر فشارهای ترکیه…



حنیف اتمر یار و یاور همیشه‌گی رییس جمهور در سفرهایش، این بار او را همراهی نکرد. مردی که در اکثر سفرهای گذشته رییس جمهور همراه او بوده است. در سفر به اوزبیکستان، سفر یک روزه به هند، سفر به امارات متحده عربی، سفر به قطر،‌ سفر به ترکمنستان، سفر به قزاقستان و سفر به امریکا دست راست رییس جمهور بوده است. اما در این سفر رییس جمهور ترجیح داده است تا او را همراه خود به استانبول نبرد.
خبرهایی مبنی بر مشاجره لفظی میان حنیف اتمر و سرپرست وزارت خارجه، در حاشیه سفر به اوزبیکستان به گوش می‌رسید. حتا گفته می‌شد که در جریان این مشاجره، یکی از نزدیکان صلاح‌الدین ربانی با حنیف اتمر درگیری مختصر فیزیکی نیز داشته است. از طرفی جنجال‌های سابق او با جنرال دوستم نیز، یکی از موارد دیگر احتمالی برای لغو ویزای او می‌باشد.
رییس جمهور به خوبی می‌داند که معاون اول، در دیدارش با اردوغان گلایه‌های بسیاری کرده است و بخش بزرگی از این گلایه‌ها، از شخص مشاور شورای امنیت بوده است. دوستم بارها شورای امنیت و حلقات داخلی ارگ را به تک‌روی متهم کرده است.
از طرف دیگر، بی اعتمادی‌های رییس جمهور به اطرافیانش در مسائل سیاست خارجی، یکی دیگر از موضوعات مورد بحث است. رییس جمهور مجبور است به واسطه دیدگاه‌های مختلف شرکای خارجی‌اش، برای سفرهای خارجی شخصاً بر صندلی مفاهمه و مذاکره بنشیند. چند ماه قبل، استانکزی برای مهار جنرال دوستم به ترکیه رفته بود، اما نه تنها آن سفر دستاورد خوبی نداشت، بلکه نتیجه معکوسی با خود داشت. حنیف اتمر دو ماه قبل به کشورهای شمالی سفر کرد،‌ سپس خود رییس جمهور مجبور شد برای پایان برنامه‌هایش دوباره به اوزبیکستان سفر کند.
حال به نظر می‌رسد، تکت استانبول حنیف اتمر را خود رییس جمهور کنسل کرده باشد. کنسل شدن سفر اتمر به ترکیه از سوی رییس جمهور، هم می‌تواند به معنی فاصله میان او و غنی باشد، هم به معنی کرنشی در برابر فشارهای ترکیه و اگر از منظر دیگر دیده شود؛ می‌تواند به معنی ماندن اتمر در کابل برای ترس از مخالفان سیاسی حکومت و حلقه خاص قدرت باشد. همان‌گونه که از سفر عطا محمد نور به همایش قندهار جلوگیری شد، به این خاطر که غنی، اتمر و عبدالله در کابل نبودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا