آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اتمر رقیب انتخاباتی غنی خواهد بود؟

حال گمان همه این است که حنیف اتمر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند. برخی از منابع خبر می‌دهند که مشاور پیشین شورای امنیت ملی سعی دارد با دیگر جریان‌های سیاسی تعامل کند.


در پایان کار حکومت وحدت ملی و نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری، اطراف محمد اشرف غنی رییس جمهور خالی می‌شود. نزدیک‌ترین چهره‌ها در کابینه او که همه گمان می‌کردند به رییس جمهور غنی تا آخر وفادارند، این روزها از کنار او می‌روند.
به تازه‌گی محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی کشور استعفا کرد و در استعفانامه‌اش نوشت، روی مسایل مهم داخلی و بین‌المللی با شخص ریس جمهور غنی اختلافات جدی داشته است.
نزدیکان مشاور پیشین شورای امنیت ملی می‌گویند که آقای اتمر در چند ماه گذشته سرگرم رای‌زنی با رییس جمهور غنی بوده و از او خواسته در انتخابات ریاست جمهوری آینده داخل گود نشود.
با رفتن آقای اتمر و اکلیل حکیمی، می‌شود گفت که رییس جمهور در انتخابات پیش رو تنها خواهد بود. چهره‌های مطرح سیاسی یکی پی دیگر او را ترک می‌کنند.
مشاور پیشین شورای امنیت ملی در متن استعفایش گفته است که در بحث اجماع ملی، اجماع سیاسی و روابط خارجی افغانستان با رییس جمهور غنی اختلاف نظر داشته است. طبیعی است هر مقام حکومتی وقتی استعفا می‌دهد دلایلی را مطرح می‌کند.
به باور نویسنده، چنانچه نزدیکان حنیف اتمر می‌گویند؛ او در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو همانند دور گذشته در کنار غنی نخواهد بود و به عنوان یک رقیب انتخاباتی کار خواهد کرد.
اکنون آقای اتمر به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند با رییس جمهور روی آجندای مشترک کار کند. برخی از منابع نیز می‌گویند که مشاور پیشین شورای امنیت ملی کشور نمی‌خواهد که بیشتر از این شریک بدنامی‌ها و ناکامی‌های سیاست بدون محاسبه غنی باشد.
با رفتن اتمر کابینه رییس جمهور با ریزش‌هایی مواجه خواهد شد. کسانی که در انتخابات گذشته متحدان سیاسی و انتخاباتی رییس جمهور غنی بودند، در آینده با وی نیستند و این موضوع ضربه سنگینی در آستانه انتخابات به غنی وارد می‌کند.
خروج چهره‌هایی چون اتمر و اکلیل حکیمی نشان می‌دهد که اشرف غنی کنترول خود را بر متحدانش از دست داده و درعین حال، بی‌اعتمادی و نارضایتی در تیمش افزایش یافته است.
اکنون مخالفان سیاسی غنی می‌توانند دست به کار شوند و از خالی شدن اطراف رییس جمهور بهره بهرداری کنند. غنی خود را شخصیت مدیر، با هوش و چیز فهم معرفی کرده است و با استعفای مشاور شورای امنیت ملی روشن شد که او دیگر برای متحدانش کرکتر جالب نیست. با این وجود، کار برای رییس جمهور غنی در انتخابات ریاست جمهوری سخت دشوار خواهد بود. او مجبور است دنبال یاران دیگر باشد و به چهره‌های بی‌تجربه و گمنام روی بیاورد.
حال گمان همه این است که حنیف اتمر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند. برخی از منابع خبر می‌دهند که مشاور پیشین شورای امنیت ملی سعی دارد با دیگر جریان‌های سیاسی تعامل کند.
به ویژه با آن دسته از گروه‌ها که از عملکرد غنی در این چند سال آسیب دیده‌اند. هر چند غنی کوشش کرده است که استعفای حنیف اتمر را بی‌اهمیت جلوه دهد، اما رد شدن استعفاهای وزیران داخله، دفاع و رییس امنیت ملی از سوی ریاست جمهوری، نشان می‌دهد که شخص رییس جمهور آشفته است و نمی‌خواهد بیشتر از این تنها شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا