آخرین اخبارافغانستان

احداث هزاران جریب باغ در ولایت‌های شمالی کشور

پروژه ملی باغداری و مالداری شمال، کار غرس نهال برای احداث ۷ هزار جریب باغ مدرن و معیاری را از مزار شریف آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، احمد فهیم جباری، مسوول پروژه ملی باغداری و مالداری در شمال کشور به خبرنگاران گفت: ۴ هزار جریب باغ که ۱۲ نوع میوه مختلف را شامل می‌شود، از سوی آنان در ۵ ولایت شمالی کشور احداث می‌شود.
وی افزود که در این باغ‌ها نهال‌های اصلاح‌شده داخلی و خارجی، با ظرفیت حاصل‌دهی بالا غرس می‌شود.
آقای جباری از احداث ۳ هزار جریب باغ للمی پسته در ولایت‌های شمالی خبر داد و گفت: برخی مواد مورد نیاز این باغ‌ها در قالب بسته‌های باغداری، مانند تخم پسته، جالی، داروی کنترل امراض، کود کیمیاوی و۷۰۰ تانکر آب، آماده شده و در بهار پیش روی، کار اعمار این باغ‌ها نیز آغاز می‌شود. هزینه اعمار این باغ‌ها ۲۰۰میلیون دالر است.
مسوول پروژه ملی باغداری و مالداری در شمال کشور گفت:۷۰ حلقه چاه با استفاده از سیستم سولر، به منظور آبیاری این باغ‌ها در حوزه شمال حفر شده است که هر حلقه چاه ۸ هزار دالر هزینه داشت. هر کدام از این چاه‌ها توانایی آبیاری ۵ الی ۱۰ جریب باغ را دارد.
سراج‌الدین مهربان، رییس اداره زراعت و مالداری بلخ، پروژه ملی باغداری و مالداری را یکی از برنامه‌های مربوط به وزارت زراعت دانست و گفت: در ولایت بلخ یک هزار جریب باغ توسط این پروژه احداث می‌شود.
محمد اسماعیل، یکی از باغداران ولسوالی دهدادی بلخ، گفت: در گذشته درختان میوه زیاد بزرگ می‌شد، ولی سطح حاصل‌دهی پایین و میوه‌های نامرغوب به دست می‌آمد؛ اما در حال حاضر باغ‌ها توسط کارمندان فنی نظارت شده و درختان اصلاح‌شده غرس می‌شود که سطح حاصل‌دهی و مرغوبیت میوه نیز افزایش یافته است. استفاده از این نوع باغداری، سبب بیشترشدن حاصلات و فروش می‌شود.
پروژه ملی باغداری زیر نظر وزارت زراعت و مالداری، برای باغداران بخش خصوصی فعالیت می‌کند. پروژه مذکور ۷۵ درصد هزینه‌ها و لوازم مورد نیاز باغداران را فراهم می‌کند و بقیه‌اش به عهده خود باغداران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا