آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهبرگزیدهخبر های مهمگزارش

اَحدی: صندوق اَمانی افغانستان در سوئیس، دست نخورده است

خبرگزاری دید: با گذشت یک سال و چهارماه از تاسیس صندوق امانی افغانستان در سوییس و انتقال نیمی از دارایی‌های مسدود‌شده افغانستان به آن، هیئت مدیره این صندوق اعلام کرده که هنوز هیچ پرداختی از محل این صندوق برای اهداف موردنظر آن، انجام نشده است. احدی ضمن ابراز تمایل برای اینکه از وجوه این صندوق برای تسهیل تامین مالی فعالیت‌های مجاز استفاده شود، افزود: از اینکه طا-لبان تاکنون درخواست هیچ‌گونه پرداختی نکرده‌اند، متعجبم.!

انوارالحق احدی، رئیس هیئت امنای این صندوق، نوشت که طا-لبان تاکنون هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر پرداخت از این صندوق نکرده‌اند. احدی ضمن ابراز تمایل برای اینکه از وجوه این صندوق برای تسهیل تامین مالی فعالیت‌های مجاز استفاده شود، افزود: از اینکه گروه حاکم تاکنون درخواست هیچ‌گونه پرداختی نکرده‌اند، متعجبم.!

به نقل از ایندپندنت؛ در صندوق امانی افغانستان در سوییس، ۳.۵ میلیارد دلار از مجموع هفت میلیارد دلار دارایی‌های مسدودشده افغانستان در ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌شود. این صندوق با هدف کمک به ثبات اقتصادی افغانستان، بدون امکان منتفع شدن حاکمان سیاسی فعلی آن (طا-لبان)، تاسیس شد. این صندوق اجازه دارد این پول را به حمایت از فعالیت‌های مجاز مانند پرداخت بدهی‌های افغانستان به سازمان‌های بین‌المللی، تامین هزینه واردات برق و حتی چاپ اسکناس اختصاص دهد.

با این حال، رئیس هیئت امنای این صندوق می‌گوید طا-لبان تاکنون هیچ درخواست مبنی بر استفاده از وجوه این صندوق برای پرداخت بدهی‌های افغانستان، مطرح نکرده‌اند.

با این حال، انوارالحق احدی گفته است: افغانستان همچنین به بانک توسعه آسیایی بدهکار است و از سال ۲۰۲۱ بازپرداخت وام‌هایش را متوقف کرده است. او گفت که صندوق امانی افغانستان در سوییس پرداخت این بدهی را بررسی خواهد کرد. با این حال خاطرنشان کرد که “ما آخرین راه‌حل هستیم”؛ به این معنا که برای پرداخت این بدهی باید نخست راه‌های دیگر بررسی شود و صندوق امانی افغانستان آخرین گزینه خواهد بود.

احدی همچنین افزوده است؛ هیئت‌مدیره این صندوق با استفاده این پول، برای مقاصد بشردوستانه در افغانستان هم به این دلیل خودداری کرده که نیاز بشردوستانه در افغانستان به قدری زیاد است که اگر از منابع این صندوق برای آن استفاده شود، “به‌سرعت ناپدید می‌شود.”

به گفته احدی، صندوق امانی افغانستان که در این یک سال و چهار ماه گذشته پس از تاسیس‌ آن، هیچ پرداختی انجام نداده، ۲۰۰ میلیون دلار سود کرده است. او مجموع این پول را در حال حاضر ۳.۷۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که این مبلغ به بانک مرکزی افغانستان تعلق دارد.

ذخایر بانک مرکزی افغانستان بیش از ۹ میلیارد دلار بود که پس از حاکمیت جدید بر افغانستان، ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی با هدف جلوگیری از استفاده برای مقاصد غیرمجاز، آن را مسدود کردند. از این مبلغ، هفت میلیارد دلار در بانک رزرو فدرال نیویورک بلوکه شد که بعدا به دو بخش تقسیم شد؛ یک بخش آن به صندوق امانی افغانستان در سوییس منتقل شد و بخش دیگر آن یعنی ۳.۵ میلیارد دلار به منظور پرداخت غرامت به خانواده‌ قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، مسدود ماند اما هنوز در مورد آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا