آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

احزاب سیاسی: نظام انتخاباتی فعلی ناکام است

شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی کشور روز گذشته خواستار تغییر نظام انتخاباتی شورای ملی به نظام تناسبی شده‌اند.
در همایش اعتراضی در مقابل کمیسیون مستقل انتخابات در کابل، نمایندگان حدود ۲۰ حزب و جریان سیاسی از جمله حزب جمعیت، حزب اسلامی، حزب جنبش و حزب وحدت اسلامی افغانستان شرکت کردند.
حدود سه ماه پیش نیز این احزاب گردهمایی را برگزار کرده و از دولت خواسته بودند که نظام انتخاباتی را تغییر دهد.
اسدالله سعادتی نماینده حزب وحدت اسلامی در گردهمایی، گفته نظام انتخاباتی فعلی در این کشور ناکام است.
او نظام انتخاباتی موجود را عامل وجود فساد در مجلس نمایندگان و تصامیم سلیقه‌ای و شخصی نمایندگان در این نهاد خواند.
حدود سه ماه پیش نیز احزاب در یک گردهمایی درخواست تغییر نظام انتخاباتی را مطرح کرده بودند.
بشیراحمد ته‌ینچ نماینده حزب جنبش اسلامی نیز در این نشست گفت:« اگر به همین شکل و شمایل که دولت می‌خواهد انتخابات برگزار شود، نتیجه آن ناکامی و آغاز یک بحران دیگر است. ما نگرانی شدید خود را ابراز می‌داریم و از کمیسیون انتخابات، دولت و جامعه جهانی می‌خواهیم که طرح‌های منطقی ما را مدنظر بگیرند».
محمد نادر حساس نماینده حزب افغان ملت نیز از دولت خواست که به خواست‌های منطقی احزاب بی‌تفاوتی نکند، اگر نه اعتراض‌های آن‌ها ادامه خواهد یافت و بزرگتر خواهد شد.
اما وسیمه بادغیسی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید برای قبول خواست احزاب، مانع قانونی وجود دارد.
به گفته او، قانون انتخابات، نظام انتخاباتی را تعیین کرده و کمیسیون نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد.
تثبیت و بیشتر ساختن نقش احزاب در نظارت از انتخابات، برگزاری انتخابات در زمان دقیق آن، فراهم سازی متوازن امکانات برای همه در انتخابات از خواست‌های دیگر احزاب بود.
پیشنهاد سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۴ برای انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان نظام نمایندگی تناسبی بود، اما حامد کرزی رییس جمهوری پیشین با گروه مشورتی خود در قانون انتخابات سال ۲۰۰۴ نظام رای واحد غیر قابل انتقال را انتخاب کرد. در هر دو انتخابات سال‌های ۲۰۰۵ و۲۰۱۰ شورای ملی از همین نظام کار گرفته شد.
نمایندگی تناسبی یک سیستم انتخاباتی است که هدفش برقراری تناسب بین تعداد نمایندگان احزاب در پارلمان و میزان رای آن‌ها در انتخابات است.
در آخرین قانون انتخابات کشور که قبلاً توسط پارلمان و سنا تصویب شد، یکی از بحث‌های اصلی در کنار ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی، نظام انتخاباتی بوده است.
همچنان در بخشی از توافقنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، بر اصلاح نظام و ساختار نهادهای انتخاباتی تاکید شده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا