آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

احزاب و ارگ؛ نباید انتخابات قربانی سیاست شود

اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور بیشتر به یک انبار پر از باروت می‌ماند که برگزار نشدن انتخابات در زمان معین می‌تواند به مثابه گوگردی برای این انبار عمل کند.



انتخابات از مهم‌ترین مولفه‌های دمکراسی است، اما تنها برگزاری انتخابات در یک کشور به معنی این نیست که دمکراسی نهادینه شده است. انتخابات در نظام‌های دمکراتیک دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از یک انتخابات نمایشی و یا انتخابات در زیر چتر نظام‌های استبدادی مصئون می‌دارد.
مهم‌ترین ویژگی‌ یک انتخابات دمکراتیک رقابتی و شفاف بودن آن است و تنها زمانی می‌شود گفت یک انتخابات رقابتی بوده که روند برگزاری آن شفاف باشد.
این روزها، همین دو ویژگی انتخابات به شدت از سوی برخی احزاب سیاسی کشور زیر سوال رفته است. این احزاب سیاسی طی یک نشست در کابل، روند ثبت‌ نام رای‌دهندگان را پر از تقلب خوانده و گفته‌اند که آمار کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر ثبت نام بیش از ۸ میلیون نفر برای انتخابات آینده پارلمانی در کشور نادرست است.
از سویی هم منابع در کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند که در جریان سه ماه گذشته، هیچ حزب از روند ثبت‌ نام رای دهنده‌گان نظارت نکرده‌ و برای همین اختلاف‌ها بر سر استیکرهای خیالی بالا گرفته است.
این احزاب سیاسی دو روز پیش دعوت اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی را مبنی بر گردهمایی برای نشست مشورتی رد کردند. این احزاب با پر تقلب خواندن روند ثبت‌ نام رای‌دهنده‌گان خواهان باطل شدن آن شده‌اند.
آقای غنی اما گفته‌های سران احزاب را بی‌مورد خوانده و گفته است که آن‌ها فاقد برنامه هستند.
تمام این موارد نشان می‌دهد که نه سران احزاب و نه آقای غنی از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند و اگر طرف‌های سیاسی روی مسئله ملی انتخابات کنار نیایند، این روند نوپا و تنها راه دگردیسی در ساختار سیاسی کشور صدمه خواهد دید.
بدون شک احزاب و جریان‌های سیاسی حق دارند نگرانی‌ها و دیدگاه‌های خویش را در چارچوب منافع خود داشته باشند، ولی نباید روند انتخابات قربانی منافع و طرز دید جوانب سیاسی شود، چه انتخابات یک روند ملی است و هیچ جناح و گروه و طرف سیاسی و هیچ نهاد قدرت حق این را ندارد که با سرنوشت و اراده مردم بازی کند.
با ادامه مخالفت‌ها و جریان فاکتورهای سیاسی در جهات مخالف، بیم آن می‌رود که انتخابات از سر ناگزیری و بنابر مصالح سیاسی، به تعویق افتد.
به تعویق افتادان انتخابات در چنین زمانی به شدت خطرناک و نگران کننده است؛ زیرا برای اولین بار در دوران حکومت وحدت ملی بحران در شمال کشور می‌رود که سراسری شود و اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور بیشتر به یک انبار پر از باروت می‌ماند که برگزار نشدن انتخابات در زمان معین می‌تواند به مثابه گوگردی برای این انبار عمل کند.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا