آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

احمد مسعود: آماده هستم برای تامین صلح از خون پدرم بگذرم و با طالبان گفت‌وگو کنم

احمد مسعود فرزند قهرمان ملی کشور گفته است که برای برقراری صلح در کشور آماده گفت‌وگو با طالبان بوده و حاضر است که از خون پدرش در صورت ایجاد صلح و امنیت بگذرد.


احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که آماده است در صورت ایجاد شرایط برای صلح و امنیت از خون پدرش که دو روز قبل از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ ترور شد، بگذرد.
وی گفت: «ما آماده گفت‌وگو با طالبان هستیم و با آنها تماس داریم. حتی پدرم نیز با طالبان گفت‌وگو کرد. او در سال ۱۹۹۶ بدون سلاح و محافظ با رهبران جنبش(طالبان) در خارج از کابل صحبت کرد و به آنها گفت: شما چه می‌خواهید؟ اجرای دین اسلام؟ ما مسلمان هستیم و صلح می‌خواهیم، پس اجازه دهید با هم کار کنیم».
مسعود افزود: «با این حال، طالبان می‌خواهد چیزهایی را با سلاح تحمیل کند که ما قبول نمی‌کنیم. اگر آنها صلح می‌خواهند، با ما گفت‌وگو و همکاری کنند، ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد».
فرزند احمدشاه مسعود، همچنین گفت: در دوران پدرم پس از آنکه طالبان نتوانست شمال را تصاحب کند، القاعده او را ترور کرد، اما من می‌خواهم از خون پدرم بگذرم تا صلح، امنیت و ثبات به ارمغان بیاید. ما آماده‌ایم تا از طریق مذاکرات یک دولت جامع با طالبان تشکیل دهیم. اما آنچه قابل قبول نیست تشکیل دولتی در افغانستان است که بر افراط‌گرایی بنا شود و نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه تهدید جدی خواهد بود.
وی با تاکید بر اهمیت تمرکززدایی در افغانستان اظهار داشت: ما در حال حاضر با طالبان گفت‌وگو می‌کنیم و امیدواریم راهی برای برون رفت و پایان هرگونه جنگی بیابیم. آنها (طالبان) می‌گویند که با تروریزم بین‌المللی مخالف هستند، ما امیدواریم که آنها واقعاً این را بخواهند.
وی همچنین در پایان گفت: اگر طالبان وارد پنجشیر شود، با آنها می‌جنگیم. درست است که آنها می‌توانند با صلح بدون سلاح وارد شوند، اما اگر آنها با اسلحه وارد شوند، ما آماده دفاع تا آخرین نفرات خود هستیم، اما باید به صلح فرصتی داده شود حتی اگر این صلح با طالبان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا