آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اختلافات سیاسی، مردم را از شرکت در انتخابات دل سرد ‌‌می‌کند

انتظار می‌رود که کمیسیون انتخابات، حکومت و جریان‌های معترض زیر یک چتر جمع شوند و برای محقق شدن یک انتخابات شفاف، بد گمانی‌ها را به خوش‌بینی مبدل کنند.



در چند ماه اخیر انتخابات از بحث‌های داغ سیاست افغانستان را شکل می‌دهد. ریاست جمهوری و سیاست‌مداران مخالف ارگ، سرگرم رای‌زنی روی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری‌اند. رییس جمهور غنی چند ماه پیش گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری در جوزای سال آینده برگزار خواهد شد.
روز گذشته رییس جمهور غنی در دیدار با اعضای رهبری کمیسیون انتخابات، سفرای کشورهای حمایت کننده پروسه انتخابات و نهادهای جامعه مدنی از کمیسیون انتخابات به طور جدی خواست که تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دور آینده را روشن بسازد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز دو روز پیش از کمیسیون انتخابات چنین خواستی داشت و گفت که کمیسیون انتخابات زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را باید مشخص بسازد.
جامعه جهانی هم تاکید دارد که انتخابات ریاست جمهوری باید برگزار شود و برای ثبات در افغانستان حیاتی است.
چندی پیش سفیر بریتانیا در یادداشتی در روزنامه هشت صبح آورده بود که انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بیشتری برخوردار است و زمینه برگزاری انتخابات می‌بایست فراهم شود.
تاکید روی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی حکومت وحدت ملی و جامعه جهانی در حالی صورت می‌گیرد که بر بنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است در ۲۸ میزان سال روان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی برگزار شود.
نبود اجماع داخلی روی برگزاری انتخابات و موجودیت بدگمانی‌ها روی کار کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری که به باور مخالفان سیاسی ارگ در کار کمیسیون دخالت می‌کند، پروسه انتخابات را سخت تهدید می‌کند و کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری در گام نخست باید این بدگمانی‌ها را رفع کند تا تاکید روی مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری.
هر چند رییس جمهور غنی در چند مورد اعلام کرد که در ارتباط به برگزاری انتخابات در افغانستان اجماع شکل گرفته است، اما از اعتراض جریان‌های سیاسی مخالف ارگ، این طور بر می‌آید که نخیر اجماعی شکل نگرفته و هنوز روی چگونگی برگزاری انتخابات اختلافات شدید وجود دارد. طبیعی است که طرف‌های انتخاباتی در این پروسه باهم اختلاف نظر دارند، ولی شوربختانه میزان اختلافات انتخاباتی در آستانه چند انتخابات مهم به حدی درشت است که اگر حل نشود، بدون شک جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ فراموش خواهد شد و بدتر از آن روی خواهد داد.
کمیسیون انتخابات به عنوان نهاد برگزار کننده انتخابات و ریاست جمهوری به عنون یکی از طرف‌های جدی در انتخابات ۲۸ میزان و همان طور انتخابات ریاست جمهوری پافشاری دارند که به هیچ کس در انتخابات اجازه تقلب داده نخواهد شد.
رییس جمهور غنی روز گذشته گفت تقلب در انتخابات جرم پنداشته می‌شود و حکومت وحدت ملی اراده جدی در قسمت برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم دارد.
اما این طرف حرف مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی در خصوص انتخابات کاملاً با آنچه اشرف غنی می‌گوید در تضاد است. اعضای رهبری ایتلاف ملی برای نجات افغانستان که قرار است نظر به گفته‌های عطا محمد نور، در هفته جاری به جریان کلانی زیر عنوان ایتلاف بزرگ ملی ارتقا یابد، کمیسیون انتخابات را متهم می‌سازند که مستقل نیست و به سود ریاست جمهوری در انتخابات، زمینه تقلب را فراهم کرده است. جریان‌های معترض به این باورند که آمار ۹ میلیون ثبت نام کننده برای انتخابات یک آمار جعلی است و از آن میان تنها سه میلیون نفر برای انتخابات ثبت نام کرده است.
درشتی آمار ثبت نام کننده‌گان ولایات ناامن به نسبت ولایات امن، ازدیگر مواردی است که جناح‌های مخالف ارگ، روی آن تاکید دارند و کمیسیون انتخابات را به جعل کاری متهم می‌سازند.
جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور غنی روز گذشته در سخنرانی‌اش در قصر صدارت گفت که در بسیاری از مناطق فاریاب که طالبان در آنجا تحرکات گسترده دارند، مردم نتوانسته‌اند بروند ثبت نام کنند و حکومت باید زمینه حضور مردم را در این روند فراهم نماید.
مخالفان سیاسی ارگ به این باورند که حکومت نگاه قومی به انتخابات دارد. یک عضو مجلس نمایندگان به تازه‌گی گفته است که آمار ثبت نام کننده‌گان برخی ولایات در مناطق جنوبی به نسبت دیگر ولایات در مناطق شمالی خیلی بلند است و ارقام منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات دروغی بیش نیست.
اگر قرار باشد که انتخابات ریاست جمهوری در همان جوزای سال آینده که رییس جمهور گفته است، برگزار شود، مدیریت آن از سوی کمیسیون انتخابات دشوار خواهد بود. کمیسیون انتخابات سال جاری را درگیر انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها خواهد بود.
هنوز روی برگزاری انتخابات پارلمانی اختلافات شدید وجود دارد و تاکید روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که برای حکومت صرف برگزاری انتخابات مهم است نه امر چگونگی آن.

با این وجود، انتظار می‌رود که کمیسیون انتخابات، حکومت و جریان‌های معترض زیر یک چتر جمع شوند و برای محقق شدن یک انتخابات شفاف، بد گمانی‌ها را به خوش‌بینی مبدل کنند.
اختلاف روی برگزاری انتخابات میان جناح‌های انتخاباتی تاثیرات ناگوار بالای افکار عمومی خواهد داشت و مردم را نسبت به انتخابات دل سرد خواهد ساخت.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا