آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اختلافات کمیسیون‌های انتخاباتی؛ در کجای راه قرار داریم

به باور نویسنده، اختلاف نظر کمیسیون‌های انتخاباتی روی مسئله اعلام نتایج سخت تاثیر سوء وارد می‌کند. کمیسیون‌های انتخابات باید گرد هم جمع شوند و این اختلاف نظر را حل و فصل کنند.


در چند ماه اخیر رسانه‌ها به کرات گزارش کردند که کمیسیون‌های انتخاباتی هیچ نوع هماهنگی باهم ندارند و حتی در مسائل انتخابات اختلافات حاد دارند.
خبرگزاری دید به تازه‌گی گزارش کرد که در مورد بررسی آرا و آرای بایومتریک نشده اعضای ارشد کمیسیون انتخابات اختلاف نظر دارند. احزاب سیاسی و کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی با صدور یک اعلامیه تاکید کردند که آرای بایومتریک نشده باید باطل شمرده شود و این مسئله به شفافیت سازی پروسه انتخابات کمک می‌کند.
اکنون بررسی آرا و آرای بایومتریک نشده که در روز انتخابات به صندوق ریخته شده یک جنجال حاد برای انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی است.
حالا کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی نیز خواستار ابطال آرای بایومتریک نشده است.
اما رهبری کمیسیون انتخابات، کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی را متهم می‌سازد که در امور کاری کمیسیون انتخابات دخالت می‌کند.
سید حفیظ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسیون انتخابات گفته که کمیسیون رسیده‌گی به شکایات حق دخالت در حوزه کار این کمیسیون را ندارد.
حرف نهادهای ناظر بر انتخابات این است که تنش میان کمیسیون‌های انتخاباتی مشروعیت انتخابات و شرکت مردم را در انتخابات زیر سوال می‌برد.
یوسف باشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه کشور می‌گوید که هر چه زودتر باید این دو کمیسیون به نتیجه برسند و این اختلاف‌ها از میان برداشته شود.
کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی نیز یک روز پس از برگزاری انتخابات در یک نشست خبری اعلام کرد که کمیسیون انتخابات نتوانسته روند برگزاری انتخابات را مدیریت کند.
از دید نهادهای ناظر بر انتخابات برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان با ۵ هزار مشکل همراه بوده است.
رییس جمهور غنی هم در سفر به ولایت هلمند از عملکرد کمیسیون انتخابات انتقاد نموده است.
کمیسیون انتخابات خبر داده که نتایج نهایی و ابتدایی انتخابات پارلمانی در ۱۹و ۲۹ ماه عقرب همگانی خواهد شد.
به باور نویسنده، اختلاف نظر کمیسیون‌های انتخاباتی روی مسئله اعلام نتایج سخت تاثیر سوء وارد می‌کند. کمیسیون‌های انتخابات باید گرد هم جمع شوند و این اختلاف نظر را حل و فصل کنند.
کمیسیون‌های انتخابات وقتی از حیطه صلاحیت شان درک درست نداشته باشند، چطور به انتخابات باورمند شویم و مردم از شرکت در انتخابات احساس ندامت نکنند؟ برای کمیسیون‌های انتخابات بایستی خیلی بد باشد که همدیگر را متهم به دخالت می‌کنند. کمیسیون‌های انتخاباتی باید در کنار همدیگر همکاری کنند و اجازه ندهند که باز دهی یک روند مردم‌سالار و دمکراتیک بحران باشد.
برای کمیسیون‌های انتخابات اولویت این باشد که قناعت مردم و احزاب سیاسی را حاصل نمایند. با این اوضاع بعید نیست که مردم در انتخابات شرکت نکنند. اعتماد مردم به کمیسیون‌های انتخاباتی یک موضوع فوق‌العاده مهم است که متاسفانه به نظر می‌برسد برای نهادهای انتخاباتی چنین نیست.
پرسش پیش آمده این که ما واقعاً در کجای راه قرار داریم. این نوع اختلاف نظر کمیسیون‌های انتخاباتی به هر دلیلی که باشد توجیه پذیر نیست.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا