آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اختلاف غنی و خلیلزاد هنوز پابرجا است

وقتی زلمی خلیلزاد از شکل‏‌گیری اجماع صلح در افغانستان حرف می‏زند منظورش همین است که باید تمام جناح‌‏ها داخل گفت‌‏وگو‏های صلح شوند. برعکس رییس جمهور غنی نمی‏‌خواهد که جریان‌‏های سیاسی شامل گفت‏‌وگو‏های صلح باشند.

لویه جرگه مشورتی صلح از سوی ریاست جمهوری در حالی برگزار گردیده است که هنوز هم محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان اختلاف نظر شدید دارند. امریکا که برای رسیدن به صلح در افغانستان عجله دارند، خواهان آغاز فوری مذاکرات بین‏الافغانی به مشارکت جریان‏های سیاسی است. زلمی خلیلزاد در تازه‌ترین گفته‏هایش گفته که متاسفانه حکومت افغانستان در پروسه صلح بسیار کند پیش می‏رود.
لویه جرگه مشورتی صلح علی‌رغم تحریم‏ها و اعتراض‏ها برگزار شد. ایالات متحده امریکا از برگزاری این جرگه استقبال نکرد. رییس جمهور غنی جدا از اینکه با زلمی خلیلزاد در پروسه صلح اختلاف نظر دارد، با جناح‏های سیاسی نیز اختلاف دارد.
خواست امریکا که از خیلی وقت است روی آن تاکید دارد، این است که در پروسه صلح به شمول حکومت، تمامی جناح‏ها شامل مذاکرات صلح با طالبان شوند. چیزی که رییس جمهور غنی با آن ساز مخالف سر داده است و روی مذاکرات حکومت‏محور پافشاری دارد.
حرف و حدیث سیاست‏مداران بیرون از حکومت این است که آقای اشرف غنی پروسه صلح را سبوتاژ می‏سازد و این پروسه ملی را در گرو خود گرفته است.
وقتی زلمی خلیلزاد از شکل‏گیری اجماع صلح در افغانستان حرف می‏زند منظورش همین است که باید تمام جناح‏ها داخل گفت‏وگو‏های صلح شوند. برعکس رییس جمهور غنی نمی‏خواهد که جریان‏های سیاسی شامل گفت‏وگو‏های صلح باشند.
به باور نویسنده، اختلاف نظر رییس جمهور غنی با زلمی خلیلزاد خیلی بنیادی است و سخت خواهد بود که این اختلاف نظر از میان برداشته شود.
پیش از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، گزارش‏هایی وجود داشت که رییس جمهور غنی این جرگه را با رویکرد مذاکرات حکومت‏محور برگزار خواهد کرد. کل دغدغه اشرف غنی در پروسه صلح انجام مذاکرات حکومت‏محور با طالبان است.
از سخنرانی رییس جمهور غنی در لویه جرگه مشورتی صلح روشن است که هنوز اختلاف نظر او با آقای خلیلزاد حل و فصل نگردیده است و همچنان روی مواضعش اصرار دارد.
آقای غنی در جرگه صلح گفت که آینده کشور به دست مردم افغانستان است نه کشور های دیگر. این سخنان رییس جمهور غنی می‏تواند در واکنش به گفته‏های زلمی خلیلزاد در طلوع نیوز باشد. آقای خلیلزاد در گفت‏وگو با طلوع نیوز می‏گوید که برای صلح افغانستان اجماع منطقه‏ای شکل نگرفته و سطح منطقه پیچید‏گی‌هایی دارد.
آقای خلیلزاد در این گفت‏وگو با طلوع گفت که از نظر او یک کارشیوه‌ آشتی دادن طالبان با نظام سیاسی در افغانستان این است که یک دوره‎ انتقالی یا گذار در نظر گرفته شود. این گفته‌ خلیلزاد نشان می‌دهد که برای ایالات متحده زیاد مهم نیست که حل سیاسی به چه شیوه‌ای صورت می‌گیرد.
اختلاف نظر رییس جمهور غنی با زلمی خلیلزاد در صلح هنوز سر جای خودش است که آقای خلیلزاد به تاز‏گی هفتمین دور از سفر‏هایش را آغاز کرده است و با رییس جمهور غنی در ارگ نیز دیدار و گفت‏وگو نموده.
جنگ افغانستان، یک جنگ پیچیده است و بدون شک کشور‏های منطقه روی اوضاع کشور و روند صلح تاثیر قابل ملاحظه‏ای را دارند. شاید آقای غنی می‏خواهد این تاثیر گذاری را نادیده بگیرد. به طور نمونه می‏توان از هند و پاکستان دو کشوری نام گرفت که در افغانستان جنگ نیابتی دارند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا