اسلایدشوافغانستان

اختلاف میان حکمتیار و ارغندیوال بر سر نام حزب!

یک مقام ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، روز گذشته(سه شنبه، ۸ حمل) در کابل ادعای موجودیت شاخه‌های گونا‌گون این حزب را غیرمعقول خواند و تاکید کرد که چنین ادعاها و شایعه‌پراکنی‌ها از سوی رقیبان طرح‌ریزی می‌شود.
اما وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید، که حزب اسلامی عبدالهادی ارغندیوال، به گونه‌ رسمی در این وزارت ثبت است، در حالی که یک نماینده با صلاحیت این حزب می‌گوید که حزب اسلامی حکمتیار شهرت پنجاه ساله دارد و نیاز به مسایل فنی ندارد .
به نقل از طلوع‌نیوز، پس از توافق میان گلبدین‌حکمتیار و حکومت، اکنون اختلاف‌ها در باره رهبری این حزب بالا گرفته‌اند.
در وزارت عدلیه، حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال ثبت است، این حزب ۱۲ سال پیش ثبت شد و فعالیت‌های سیاسی دارد.
اما حزب اسلامی گلبدین ‌حکمتیار که بیشتر فعالیت‌های نظامی داشته است، گلبدین حکمتیار را یگانه رهبر حزب اسلامی می‌داند.
امین کریم، نماینده با صلاحیت حزب‌اسلامی گفته است:« حزب اسلامی با سابقه‌ی پنجاه ساله، شهرت دارد، حزب اسلامی، ضرورت به مسایل تخنیکی ندارد، اطمینان می‌دهم که حزب واحد است با رهبری واحد به رهبری امیر حکمتیار صاحب.»
اکنون از اختلاف‌ها میان این دو شاخه در باره نام این حزب درز کرده‌اند، اکنون در وزارت عدلیه تنها یک حزب اسلامی ثبت است.
عبدالبصر‌انور، وزیر عدلیه گفته است:« نزد ما حزب اسلامی به گونه رسمی ثبت است و جواز فعالیت دارد. این حزب به ریاست عبدالهادی ارغندیوال یکبار در سال ۱۳۸۴ ثبت شد و دوباره هم با داشتن ده هزار عضو در وزارت ثبت است.»
با آن‌که حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی حکمتیار به عنوان یک حزب سیاسی توافق نامه صلح را امضا کرده است، عبدالهادی ارغندیوال می‌گوید که با آقای حکمیتار در این باره تفاهم خواهند کرد.
عبدالهادی ارغندیوال، رییس حزب اسلامی گفته است:« وقتی که آقای حکمتیار تشریف آوردند، ما مسایل درون حزبی داریم، مسایل داخلی و خارجی داریم انشاالله که به تفاهم خواهیم رسید.»
حکومت در حدود ۶ ماه پیش توافقنامه صلح را با حزب اسلامی گلبدین‌حکمتیار امضا کرد، پس از آن حکومت، ۸ کمیته را برای اجرایی‌شدن توافقنامه صلح با حکمتیار ایجاد کرد، اما تاکنون این توافقنامه عملی نشده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا