آخرین اخبارافغانستانسیاست

جمعیت اسلامی:

ادامه حاکمیت طا-لبان را به نفع افغانستان، منطقه و جهان نمی‌دانیم

خبرگزاری دید: جمعیت اسلامی به رهبری عطا محمد نور در پیامی به مناسبت ۲۶دلو، تاکید کرده که ادامه حاکمیت طا-لبان را به سود افغانستان، منطقه و جهان نمی‌داند. جمعیت اسلامی از کشورهای همسایه خواسته که در به رسمیت شناختن طا-لبان عجله نداشته باشند.

ادامه حاکمیت
در بیانیه جمعیت اسلامی که به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج ارتش سرخ شوروی سابق صادر شده، به موضوعات مختلف از جمله بحران سیاسی و اقتصادی کنونی، حاکمیت طا-لبان، اقدام اخیر بایدن، ساختار سیاسی آینده و مسئله به رسمیت شناختن طا-لبان پرداخته شده است.
متن کامل بیانیه:
«لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ
جمعیت اسلامی افغانستان، ۲۶ دلو روز نجات و۳۳ مین سالروز شکست ارتش متجاوز شوروی سابق بدست پرتوان مجاهدین را تهنیت می‌گوید.
بر همگان ثابت است که مجاهدین سربلند افغانستان با دستان خالی، اما عزم راسخ، مکتب کمونیزم را به زباله‌دان تاریخ فرستاد و روایت درشتی را در تاریخ مبارزات جهانی رقم زدند.
ارتش سرخ شوروی پیشین که با پیشرفته‌ترین تجهیزات عصر با قصد اشغال به افغانستان تجاوز کرده بود، بعد از حضور اشغالگرانه‌ ده ساله و ارتکاب جنایات بشری و تخریب زیربناهای اقتصادی و آموزشی افغانستان، سرانجام باقبول‌ تلفات سنگین جانی، مالی و حیثیتی، از افغانستان خارج شد. بدین مناسبت این رویداد حماسی و تاریخی را جمعیت اسلامی افغانستان به عموم ملت مسلمان به‌ خصوص مجاهدین فاتح و قهرمانان سنگرهای عزت تهنیت عرض می‌دارد.
هرچند افغانستان پس از خروج نیروهای شوروی نیز هم‌چنان در پی حوادث و رویدادهای گوناگون دستخوش تحولات فراوانی گردید. پیروزی مجاهدین و متعاقب آن توطیه‌هایی که مانع تداوم حکومت داری مجاهدین گردید و سر انجام مقاومت نخست به رهبری رهبر فقید جمعیت اسلامی پروفیسور برهان‌الدین ربانی و قهرمان ملی کشور، شهید احمدشاه مسعود شکل گرفت و پس از پیروزی مقاومت، تشکیل نظام جدید، اهم تحولات کشور بود که فراز و فرودهای فراوانی را پس از تهاجم شوروی در افغانستان به همراه داشت. اما سقوط نظام افغانستان در‌ آخرین مورد نیز یکی از رویدادهای تلخ و ناگواری است که افغانستان را پس از سال‌ها تلاش برای پیشرفت، سال‌ها به عقب راند.
جمعیت اسلامی افغانستان بحیث یک جریان شکوهمند تاریخی که دارای جایگاه وسیعی در میان طیف‌های مختلف اجتماعی است، در شرایط کنونی نیز دارای دیدگاه روشن و نگاه افغانستان محور بر حسب منافع ملی بوده، اوضاع کشور و نگاه به آینده را برحسب نکات آتی رصد می‌کند:
جمعیت اسلامی افغانستان بر داشتن نظام سیاسی مشروع مبتنی بر اراده واقعی مردم تأکید می‌نماید. نظامی که بتواند از مشروعیت مردمی و تمثیل اراده همه اقشار ملت نمایندگی کند وهمه مردم افغانستان حضور خود را در آن احساس کنند واز حقوق خود در سایر عرصه ها بهره‌مند گردند.
جمعیت اسلامی افغانستان مبتنی بر اصول و دیدگاه‌های استاد شهید، پروفیسور برهان‌الدین ربانی و خطوط مبارزاتی ایشان که در دوره‌های مختلف حیات سیاسی ومبارزاتی خود برآن استوار ماند و در راه تحقق این اصول و ارزش‌ها و صلح عادلانه به استقبال شهادت شتافت، عمل می‌کند و بر‌ اساس آن خواستار شکل گیری نظام فراگیر، ملی، مردم سالار و در برگیرنده‌ حضور همه‌ اقشار و طبقات به ویژه زنان است.
جمعیت اسلامی افغانستان در طی بیست سال پسین نقش برجسته وبارز در پروسه‌ دولت سازی داشته است. تاکید بر انتخابات ونقش مردم در تعیین سرنوشت سیاسی شان از جمله موضوعاتی است که همیشه مورد تاکید جمعیت اسلامی بوده است.
جمعیت اسلامی در راستای نهادینه سازی دموکراسی، استقرار صلح وتقویت حاکمیت قانون همواره تلاش ورزیده است.
از نظر جمعیت اسلامی، چالش های عمده در این دو دهه، فساد اداری، حاکمیت فرهنگ قبیلوی، گرایش‌های سمتی، زبانی، قومی ومذهبی بوده که بخشی از آن ناشی از دخالت کشورهای بیرونی و قسمت اعظم آن در ضعف فساد رهبری حکومت بوده است.
جمعیت اسلامی با رهبری عطامحمدنور در حساس ترین شرایط دست از فعالیت‌های سیاسی وفرهنگی بر نداشته، بلکه بر‌حسب منافع جمعی، عدالت اجتماعی و برابری، به داعیه رسیدن به نظام مردم سالار، سرزمین آزاد و آباد و دسترسی به حکومت پاسخگو و مردمی، ادامه داده است و می‌دهد.
ارزیابی ما از حکومت طا-لبان این است، این گروه هیچ گونه اعتقادی به حقوق شهروندی ،عدالت اجتماعی ومشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی شان ندارند، ما ادامه حاکمیت طالبان را به نفع افغانستان، منطقه وجهان نمی‌دانیم، در ضمن در صورت عدم قطع رابطه این گروه با شبکه‌های تروریستی، افغانستان یکبار دیگر به لانه امن هراس‌افکنان مبدل خواهد شد.

جمعیت اسلامی افغانستان باورمند است که جامعه جهانی به ‌خصوص کشور های همسایه افغانستان و منطقه، در به رسمیت شناختن اداره‌‌ که در آن رأی و اراده جمعی مردم وملت‌های با هم برادر افغانستان هیچ نقشی نداشته وندارد و بازتاب دهندهٔ واقعیت‌ها و ساختار اجتماعی و قومی در افغانستان نیست، عجله نکنند. تاریخ شاهد است که مردم متدین افغانستان عزیز هیچگاهی رژیم های سرکوبگری که بر اساس سلطه هژمونی قومی بر آن ها تحمیل شده باشد، را قبول ندارند و برای تغییر به وضعیت بهتر مبارزه خواهند کرد.
جمعیت اسلامی که مبتنی وگرفته شده از فکر ومنهج معتدل اسلامی است( قدرت ابزاری است ضروری ولازم در جهت احقاق حق واجرای قوانین مبتنی بر عدالت اسلامی)
در اندیشه‌ جمعیت اسلامی افغانستان، تشنگی به خدمت، نه شیفتگی به قدرت نهفته است واین امر در انتقال قدرت مسالمت آمیز در جدی ۱۳۸۰ بوضوح بمشاهده رسید. بنا برین فکر و آرمان جمعیت اسلامی افغانستان هم ملی است، هم اسلامی، هم معتدل وهم مبتنی بر وسطیت واعتدال انسانی واسلامی.
جمعیت اسلامی اقدام اخیر جو بایدن رییس جمهور امریکا در مورد پشتوانه‌‌ مالی افغانستان را غیر عادلانه و بر خلاف منافع ملی افغانستان شمرده، امید وار است که در این تصمیم تجدید نظر صورت گیرد و پول‌های بلوکه شده، به عنوان سرمایه ملی افغانستان تا شکل گیری دولت ملی و مشروع، محفوظ بماند.
جمعیت اسلامی افغانستان با سپاس‌گزاری از شجاعت و متانت زنان شجاع و جوانان مبارز کشور در امر راه‌اندازی فعالیت‌های دادخواهانه، اقدامات سرکوب گرایانه‌‌ای را که منجر به بند کشیدن زنان، قتل و شکنجه شماری از مبارزان عدالت خواه و شماری از کارمندان حکومت پیشین شده است، محکوم و خواستار رهایی فوری تمامی آدم‌های بی‌گناهی است که طا-لبان آن را به بند کشیده‌اند.
رهبری جمعیت اسلامی یکبار دیگر سال‌روز خروج نیروهای شوروی پیشین را از افغانستان تبریک عرض نموده، آرزوی افغانستان آزاد، آباد و سربلند را دارد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا