تحلیلجهان

ادامه لجبازی عربستان با قطر


تمدید ضرب‌الاجل ده روزه کشورهای عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عرب با پادرمیانی کشور کویت برای دو روز دیگر نیز به پایان رسیده است.
کشورهای ائتلاف علیه قطر به رهبری عربستان خواسته های ۱۳ گانه ای را از طریق کویت برای قطر ارسال کرده و از دوحه خواسته بودند تا در مدت ده روز به این خواسته ها پاسخ کتبی ارسال کند. اما قطر در طی ده روز گذشته به این خواسته ها پاسخ نگفته و طفره رفته بود، تا این که دو روز پیش با درخواست کویت مهلت ده روزه عربستان دو روز دیگر تمدید شد.
اکنون مهلت دو روزه نیز به پایان رسیده و همه طرف ها منتظر پاسخ قطر به خواسته های ۱۳ گانه عربستان که مهمترین آن قطع رابطه با ایران است، می باشند.
اگرچه وزارت خارجه قطر دو روز پیش اعلام کرده بود که آماده است تا پاسخ خواسته های عربستان و کشور های همسو با آن را تسلیم کویت کند ولی از گفته های وزیر خارجه این کشور چنین برداشت می شود که پاسخ دوحه به این خواسته ها منفی خواهد بود.
شیخ تمیم بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر در سفرش به ایتالیا گفته است که خواسته های عربستان و کشور های همسو با آن به گونه‌ای طراحی شده که پاسخ قطر منفی باشد.
ولی این مقام مهم حکومت دوحه تاکید کرده است که با این همه کشورش برای مذاکره با همسایگان عربش آماده است.
لیست خواسته های ۱۳ گانه عربستان سعودی شامل دو گزینه مهم تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر و کاهش روابط دوحه با تهران است؛ چیزی که از دید مقام های قطری مداخله در امور داخلی آن کشور و نادیده گرفتن حاکمیت ملی امیر نشین قطر تلقی شده و پاسخ مثبتی دریافت نخواهد کرد.
وزارت دفاع قطر نیز عربستان و سه کشور دیگر عربی را متهم به تلاش برای تغییر رژیم در این کشور کرده و گفته است که برای دفاع از تمامیت ارضی کشورش آماده گی کامل دارد.
از آن‌سو عربستان سعودی مصرانه به پذیرفته شدن خواسته‌هایش از سوی قطر پافشاری کرده و تهدید کرده است که در صورت پاسخ منفی قطر تحریم های تازه‌ای را علیه دارایی‌ها و بانک های قطری اعمال خواهد کرد.
آنچه در این میان مشخص است لج‌بازی عربستان در قبال قطع رابطه ناگهانی‌اش با دوحه است. به نظر می رسد تا هنوز ریاض اشتباه خودش را نپذیرفته و قصد عقب نشینی نیز ندارد.
در حالی که عربستان سرسختانه بر مواضع خودش تاکید دارد کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده امریکا خواستار حل اختلاف‌ها میان کشورهای عربی شده‌اند. کاخ سفید اعلام کرده است که رییس جمهور ترامپ در تماس‌های تیلفونی با سران کشورهای عربستان و قطر از دو طرف خواسته است برای حل بحران پیش آمده تلاش کنند.
از یک‌سو امریکا تلاش می کند تا قطر از دست نرود ولی از سوی دیگرعربستان با لج بازی های سیاسی میدان را به نفع انقره و تهران بازتر می‌کند.
با توجه به گفته های وزیر خارجه و دفاع قطر، پافشاری‌های مصرانه عربستان سعودی مبنی بر پذیرفته شدن خواسته هایش از سوی قطر و تلاش ایران و ترکیه برای جدا نگهداشتن دوحه از کشورهای دیگر عرب به نظر نمی رسد بحران رابطه قطر و چهار کشور عربی به این زودی ها حل شود.
ظاهرا دستگاه دیپلوماسی امریکا در روزهای آینده تلاش زیاد خواهد کرد تا از یک جانب عربستان را وادار به عقب نشینی کند و از جانب دیگر از نفوذ بیشتر ایران در سیاست های دوحه جلوگیری نماید.
پرسشی که همچنان بی پاسخ می ماند این است که آیا لج‌بازی های عربستان دوحه را بیشتر به دامن تهران خواهد انداخت؟
ظاهر شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا