آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

ادامه مذاکرات در داخل کشور، سبب تسریع روند صلح می‌شود

سید علی‌رضا محمودی از سیاسیون کشور می‌گوید اگر ادامه مذاکرات صلح افغانستان در داخل کشور به پیش برده شود، پروسه صلح تسریع خواهد شد. زیرا به باور او، هرقدر که مذاکرات صلح در بیرون از کشور انجام شود، هردو طرف مجبورند امتیازات بیشتر بپردازند.

به گزارش خبرگزاری دید، سیدعلی رضا محمودی از سیاسیون کشور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز در باره وقفه به ‌جود آمده در مذاکرات صلح افغانستان، گفت: مسئله جنگ و صلح افغانستان، ابعاد منطقه‌ای و جهانی دارد، بنابراین نباید انتظار داشت که این معضل به این زودی حل شود.
پیش از این، نادر نادری عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت از توقف ۲۲ روز در مذاکرات صلح خبر داده و گفت: از آن‌ جایی که موضوعات اجندا ضرورت به مشوره‌ بیشتر دارد، دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات به ۱۶ جدی سال روان ۱۳۹۹ برابر با ۵ جنوری ۲۰۲۱ آغاز شود.
آقای محمودی نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری امریکا را در پروسه صلح تأثیرگذار خوانده و بیان داشت: تا زمانی که جو بایدن در رأس حکومت امریکا قرار می‌گیرد، مذاکرات صلح به تعویق خواهد افتاد.
همچنان وی در باره محل مذاکرات احتمال داد که «ممکن در بیست روز آینده محل مذاکرات صلح افغانستان نیز تغییر خواهد کرد».
آقای محمودی در این خصوص تصریح کرد: انتظار حکومت این است که ادامه مذاکرات در داخل افغانستان صورت بگیرد، اگر مذاکرات در داخل افغانستن به پیش برده شود پروسه صلح نیز تسریع خواهد شد.
او پیش‌برد مذاکرات را در بیرون از کشور به ضرر طرف‌ها خوانده و بیان داشت: هرقدر که مذاکرات صلح در بیرون از کشور انجام شود، طرف‌ها مجبور استند که امتیازات بیشتری بپردازند.
آقای محمودی ضن اشاره به شکل‌گیری اجماع جهانی و منطقه‌ای در باره صلح افغانستان، گفت: برای این که در افغانستان صلح به ‌وجود بیاید یک اجماع منطقه‌ای و جهانی شکل گرفته است، سازمان ملل اعلامیه داد که از جمهوریت، حفظ نظام و دستاوردهای مردم افغانستان حمایت می‌کند و دیگر نظامی به نام «امارت» در افغانستان قابل‌ قبول نخواهد بود.
وی در این خصوص افزود: طالبان جز پیوستن به پروسه صلح دیگر راهی ندارند، چون جامعه جهانی، منطقه و مردم افغانستان، همه و همه اتفاق نظر دارند که معضل افغانستان باید از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی حل و فصل گردد.
سید علی‌رضا محمودی شروع مذاکرات میان‌افغانی را یک دستاورد خوانده و گفت: تا دیروز نمی‌دانستیم که آقای خلیلزاد با طالبان روی چه چیزهایی توافق کرده است؛ اما امروز یک تیم به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان وارد گفت‌وگوی مستقیم با تیم مذاکره‌کننده طالبان شده است، این یک دستا‌ورد و پیش‌رفت در مذاکرات صلح است.
او خطاب به سیاسیون داخل نظام گفت: کسانی که در داخل نظام استند، بحث های تبلیغاتی و انتخاباتی را کنار بگذارند و از فرصت تاریخی که برای صلح پیش آمده استفاده کنند.
آقای محمودی در این خصوص اضافه کرد: سیاسیون کشور پس از به وجود آمدن صلح هم می‌توانند رقابت‌ سیاسی کنند؛ اما اگر صلح به وجود نیاید نه کسی رقابت سیاسی کرده می‌تواند و نه کمپاین انتخاباتی، همه و همه باید دست‌ به ‌دست هم داده از این فرصت تاریخی استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا