آخرین اخبارافغانستانتحلیل

ادبیات زاری غنی در برابر طالبان؛ آیا این موضع قوت است؟

برخی از آگاهان سیاسی به این باور بودند پشت این پیشنهاد رییس جمهور غنی دست امریکایی‌ها دیده می‌شود کاخ سفید از غنی خواسته است که چنین درخواستی از طالبان داشته باشد


جنگ افغانستان طول کشید و نشانه‌ای برای پایان جنگ نیز وجود ندارد. مردم افغانستان بیشترین قربانی را داده است. این روزها در ایام آتش‌بس قرار داریم.
اخیراً محمد اشرف غنی پیشنهاد آتش‌بس به طالبان داد و گروه طالبان نیز پذیرفت که سه روز عید را با حکومت آتش‌بس کند.
ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان به رهبری سیاسی اشرف غنی خوب متوجه شدند که در میدان نبرد نمی‌توانند گروه طالبان را شکست بدهند و از میدان جنگ حذف کنند. اما این طرف طالبان نیز این امر را خوب درک کرده‌اند. رییس جمهور امریکا دونالد ترامپ که یک تاجر است ادامه جنگ افغانستان که بدون شک هزینه دارد برایش سخت است و تلاش دارد داستان جنگ در برابر طالبان به شکلی ختم شود.
روی همین دلیل، ادبیات امریکایی‌ها از چندی بدین‌سو در برابر طالبان اندکی ملایم شده است که نشان می‌دهد واشنگتن به دنبال نزدیکی با طالبان است.
رییس جمهور غنی در دومین نشست پروسه کابل پشینهاد بی‌سابقه برای طالبان داشت و در آن روز در حضور حامیان جهانی کابل گفت که حکومت افغانستان حاضر است بدون پیش شرط با این گروه مذاکره کند و از این گروه خواست به عنوان یک جریان سیاسی فعالیت و رقابت کند.
برخی از آگاهان سیاسی به این باور بودند پشت این پیشنهاد رییس جمهور غنی دست امریکایی‌ها دیده می‌شود کاخ سفید از غنی خواسته است که چنین درخواستی از طالبان داشته باشد.
امریکایی‌ها بار ها از طالبان خواست که با حکومت افغانستان مذاکره و گفت‌وگو کند و درعین حال از مذاکره با این گروه خود شان شانه خالی کردند.
اگر در یک سال اخیر اظهارات غنی را در برابر طالبان بررسی کنیم، روشن می‌شود که رییس جمهور غنی با ادبیات « زاری » با طالبان صحبت می‌کند. در طرف دیگر که طالبان باشد از موقف « زور » کوتاه نمی‌آید.
اشرف غنی در تازه‌ترین سفرش به ولایت قندهار برای صلح و ثبات در افغانستان دعا کرد و از طالبان خواست که با مردم افغانستان صلح کنند.
ادبیات طالبان اما زور است و هیچ‌گاه نمی‌خواهند در برابر حکومت افغانستان و حامیان آن که از جمله امریکا باشد از زاری کار بگیرد. در حال حاضر طالبان در بخش‌های مختلف کشور مسلط هستند و هر روز یکی از ولسوالی‌ها را به تصرف خود می‌گیرند.
آن‌ها به تازه‌گی که با حکومت آتش‌بس نیز کرده‌اند گفته‌اند که در برابر نیرو های امریکا مبارزه خواهند کرد و از امریکایی‌ها خواسته‌اند که از خاک افغانستان بیرون شوند.
پس از آن که طالبان آتش‌بس سه روزه را تایید کرد، مردم گفتند که آرزو دارند این سه روز آتش‌بس و صلح منجر به صلح دایمی شود.
رییس جمهور غنی روز گذشته در ادای نماز عید سید فطر در ارگ یک بار دیگر از طالبان خواست به جنگ افغانستان پایان دهد و آرزو کرد کاش این سه روز آتش‌بس به صلح دایمی در افغانستان مبدل شود.
باید گفت که رییس جمهور غنی این موضوع را خوب درک کند، ادبیات زاری در برابر طالبان نتیجه بخش نیست و تنها این ادبیات نیست که می‌تواند طالبان را به صلح و مذاکره جدی ترغیب کند. باور نویسنده این است که حکومت افغانستان با حمایت امریکایی‌ها که اگر صادقانه عمل کنند می‌بایست از موقف ملایم با طالبان صحبت نکند و این گروه مخالف دولت را در میدان نبرد دچار وحشت بسازند.
در فرجام موقف‌های رنگارنگ حکومت با طالبان منجر خواهد شد تا روحیه نیرو های امینتی و دفاعی کشور در برابر طالبان کاهش پیدا کند.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا