آخرین اخبارادبیاتافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

واژه‌های تشنه؛

ادبیات عاشورایی بخش مهمی از ادب زبان فارسی است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: انجمن هنر و ادب آیینی افغانستان در یک همایش عاشورایی تحت عنوان «واژه‌های تشنه» می‌گوید که ادبیات عاشورایی بخش مهمی از ادبیات فارسی است.


مسئولان انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان «هشتمین همایش ادبی شعر و ادبیات عاشورایی» را روز جمعه (۲۸ اسد) برگزار کرده و می‌گویند که ادبیات عاشورایی به لحاظ کمی و کیفی بخش مهمی از ادبیات فارسی است.
در این همایش شاعران، نویسندگان، جوانان، زنان و مردان و رایزنی فرهنگی ایران شرکت کرده بودند و شاعران در این همایش بر اهمیت ادبیات عاشورایی تاکید کردند.
سید ذکریا راحل موسوی یکی از برگزار کنندگان این همایش گفت: برای نخستین بار کنگره شعر آیینی واژه‌های تشنه در سال ۱۳۸۸ اولین همایش خود را در کابل برگزار کرده بود که امروز ما هشتمین همایش را برگزار کردیم.
محمود جعفری یکی از شاعران گفت که ما وظیفه داریم تا ادبیات را نقد کنیم و آنچه بر غنامندی ادبیات عاشورایی مهم است مورد نقد و بررسی قرار دهیم.


آقای جعفری همچنین گفت که ادبیات عاشورایی از لحاظ کیفیت و کمیت بخش مهمی از ادبیات فارسی است.
وی افزود که ادبیات عاشورایی از زمان حادثه کربلا آغاز شد که امروز بخش بزرگ از ادبیات فارسی را ادبیات عاشورایی تشکیل می‌دهد.
او همچنین گفت که دور اول ادبیات عاشورایی را سخنان امام حسین در میدان جنگ تشکیل می‌دهد.
آقای جعفری تصریح کرد ادبیات عاشورایی هر از گاهی دچار آسیب‌های جدی شده که باعث کج فهمی از حادثه کربلا شده است.
گفتنی است که در این همایش شاعران و نویسندگان جوان کشور در مورد نهضت عاشورا و قیام امام حسین شعر و مقاله خوانده بر اهمیت ادبیات عاشورایی تاکید کردند.


مسئولان انجمن ادبی آیینی افغانستان می‌گویند که این انجمن همه ساله مراسم ادبی شعر عاشورایی را برگزار می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا