آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرسیاست

ادعای شورای مقاومت برای نجات: طا-لبان مانع تحقیق گزارشگر سازمان ملل در پنجشیر و بغلان شده‌اند

خبرگزاری دید: به دنبال ادعاها مبنی بر نقض حقوق بشر در پنجشیر و بغلان، شورای مقاومت برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای مدعی شده که طا-لبان مانع تحقیق ریچارد بنت گزارشگر سازمان ملل شده‌اند.


شورای مقاومت برای نجات شب گذشته(۱۲جوزا) با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده که طا-لبان از بیم گسترش قیام‌های مردمی «دست به سرکوب و انجام جنایات علیه مخالفان خود» زده‌اند.
در این اعلامیه همچنان ادعا شده که از بیش از یک ماه بدینسو، طا-لبان در نقاط مختلف ولایت پنجشیر و ولسوالی‌های اندراب ولایت بغلان برای سرکوب اهالی این مناطق دست به «حملاتی وحشیانه» زده‌اند.
شورای مقاومت برای نجات افغانستان گفته است که طا-لبان در پنجشیر، اندراب‌های بغلان و ورسج تخار افزون بر نیروهای محلی‌شان، جنگ‌جویان ویژه شان را نیز گماشته‌اند.
در اعلامیه‌ شورای مقاومت برای نجات افغانستان ادعا شده که طا-لبان تنها در روستاهای عبدالله‌خیل و تندخوی ولسوالی دره‌ پنجشیر بیش از ۵۰ خانواده را مجبور کرده‌اند که خانه‌های‌شان را ترک کنند.
این شورا همچنین مدعی شده است که طی نزدیک به دو ماه اخیر در حملات طا-لبان بر پنجشیر افزون بر «کشته‌شدن ۳۸ نفر و ده‌ها زخمی در میان مدافعان، شماری بزرگ از مردم بی‌دفاع محل» در مناطق یادشده پس از «توقیف و بازجویی، شکنجه و تیرباران» شده‌اند.
در بخشی از اعلامیه شورای مقاومت برای نجات افغانستان ادعا شده است که طا-لبان ۱۱ نفر از نظامیان پیشین را در ولسوالی راغ بدخشان به اتهام آمادگی به قیام مسلحانه بر ضد این گروه، بازداشت و نُه تن آنان را در ملاءعام تیرباران کرده و همچنین دو تن دیگر را در فیض‌آباد زیر شکنجه کشته‌اند.
همچنین، طبق ادعای این شورا، سه روز پیش مولوی امان‌الدین فرمانده نیروهای هوایی طا-لبان چهار نفر از نظامیان پیشین را در ولسوالی تگاب بدخشان به‌اتهام مخالفت با طا-لبان بازداشت و با دست خود در محل تیرباران کرده است.
شورای مقاومت برای نجات گفته است که طا-لبان درحالی دست به چنین «جنایات ضدبشری» می‌زنند که این گروه از رفتن ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان به پنجشیر و ولسوالی‌های اندراب‌ها و تحقیق در باره‌ موارد نقض حقوق بشر و جنایات جنگی ممانعت کرده است.
این شورا گفته است که این کار نشان می‌دهد که طا-لبان از برملاشدن «جنایات جنگی» و اعمال ضدبشری‌شان بیم دارند.
شورای مقاومت برای نجات افغانستان از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر این سازمان و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواسته‌ که «جنایات ضدبشری طا-لبان را محکوم و بر این گروه فشار وارد کنند تا زمینه‌ بررسی را فراهم سازد».
گفتنی است که طا-لبان همواره ارتکاب جنایت ضد بشری، شکنجه و بازداشت خودسرانه و قتل افراد ملکی را از سوی نیروهای خود در پنجشیر و بغلان و تخار رد کرده و آن را تبلیغات رسانه‌ای می‌خوانند. اما تاکنون در مورد اعلامیه شورای مقاومت برای نجات موضع مشخصی نگرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا