آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیل

ارائه خدمات به مناطق سیلاب‌زده؛ میز سیار یک وزیر!

وزیر صاحب با لحن جدی گفت: «می سازیم» نگو، بلکه همین لحظه می‌سازیم. بانت موتر خود را میز کار ساخت و مناطق آسیب‌زده را نقشه کشی کرد و دستور ایجاد مراکز ثابت و سیار صحی را داد.

در بیرون از حکومت که باشی، آنچه را همه روزه می‌شنوی فساد و بی‌کفایتی دولتمردان است. انتقاد از حکومت، سیاه نمایی وضعیت و متهم‌سازی دولتمردان به بی‌کفایتی، تقریباً به یک مود رایج در میان حلقات رسانه‌ای تبدیل شده است. در این که تعدادی از دولتمردان بی‌کفایت هستند و در اثر روابط خویشاوندی به حکومت راه یافته‌اند تردیدی نیست، اما استثناهایی نیز در میان مقامات بلندپایه دولت وجود دارد که آبروی حکومت‌داری کشورند. یکی از این شخصیت‌ها، محمد جواد عثمانی سرپرست و نامزدوزیر صحت عامه کشور است. من در این جا چشم دیدهایم را از اقدامات مناسب، به موقع و به جای او در پروسه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر پروان یادآوری می کنم که واقعاً نمونه‌ای از حکومتداری خوب است:
ساعت ۱۰:۰۰ قبل از ظهر بود که می‌خواستم در رابطه به برنامه‌های کاری‌ام با وزیر صاحب صحت عامه صحبت کنم. در را که باز کردم، آماده رفتن به پروان بود. شب گذشته، سیل بزرگی در پروان سرازیر شده بود که خسارات کلان مالی و جانی برجا گذاشته و صدها تن شهید و زخمی شده‌ و زیر آوارهای خانه‌ها گیر افتاده‌اند. پس از احوال پرسی، از من خواست که در این سفر ایشان را همراهی کنم .یک ساعت بعد به پروان رسیدیم. در دفتر والی پروان، محترم میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان و تعدادی از اعضای پارلمان نیز حضور داشتند. لباس‌های والی پروان پر از گل و لای بود. وقتی گل و لای به پای و لباس مقامات لندکروزرسوار برسد، معنایش این است که وضعیت خیلی وخیم و مدهش است.

جناب وزیر صاحب پس از اتحاف دعا و استماع صحبت‌های والی پروان، به شفاخانه آن ولایت سر زد و از زخمیان رویداد عیادت کرد. پیش از آمدن به پروان، کمک هایی را – شامل ادویه و سایر لوازم طبی – برای مجروحان این رویداد تدارک دیده بود. از مسئولان صحت عامه پروان در باره مواصلت این کمک‌ها، ضرورت‌ها و نیازمندی‌های شان پرسید و به تمام بخش‌ها هدایات لازم را سپرد.
میز سیار:
در دیداری که جناب وزیر صاحب از مناطق سیلاب زده داشت، از رییس صحت عامه پروان در باره پلان و برنامه‌اش برای کمک رسانی به آسیب دیدگان پرسید. رییس صحت عامه پروان گفت: باز یک برنامه می‌سازیم.
وزیر صاحب با لحن جدی گفت: «می سازیم» نگو، بلکه همین لحظه می‌سازیم. بانت موتر خود را میز کار ساخت و مناطق آسیب‌زده را نقشه کشی کرد و دستور ایجاد مراکز ثابت و سیار صحی را داد. او هم چنان به مسئولان صحی ولایت پروان دستور داد که از تمام منابع موجود برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان استفاده کرده و هرچه نیاز دارند به زودترین فرصت با مرکز شریک کنند که در اختیار شان قرار گیرد.
من در آن جا دیدم که جناب عثمانی صاحب چه اندازه وزیر باکفایت و دل سوز به کشور است. او در پروان، هم در قامت یک وزیر فعال و هم در قامت پزشکی که سوگند بُقراطی ادا کرده است، ظاهر شد.
واتس گروپ خدمت رسانی:
از پروان که بازگشتیم، متوجه شدم به هدایت وزیر صاحب، واتس گروپ برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر پروان ایجاد کرده که در آن تمام مقامات وزارت صحت حضور دارند و هر لحظه از فعالیت‌های شان در این راستا گزارش می‌دهند و هدایت می‌گیرند. در این واتس گروپ، شخص وزیر فعالیت‌ها و ارائه خدمات به آسیب دیدگان را لحظه به لحظه نظارت می‌کند و ضرورت‌ها و نیازمندی‌های بخش را تامین می‌نماید. وزیر صاحب، آدمی است به شدت اهل کار. فعالیت می‌کند، بدون این که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کند. پوپولیست و عوام فریب نیست. برخی‌ها را که می‌بینم کوچک ترین کاری را که انجام می‌دهند، تصویر می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌کنند. من فکر می‌کنم اگر آن‌ها به اندازه عثمانی صاحب فعال بودند، خدا می‌داند چه قدر هیاهو راه انداخته بودند و چه قدر خود را قهرمان تراشیده بودند. این در حالی است که وزیر صاحب حتا عکاس نیز با خود نبرده بود.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا