آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان؛ رییس نیروی دفاعی استرالیا باید مدال افتخارش را پس دهد

خبرگزاری دید: به دنبال اقدام جنرال آنگوس کمپبل رییس نیروی دفاعی استرالیا برای پس گرفتن مدال‌های افتخار برخی نظامیان این کشور، پارلمان خواستار پس گرفتن مدال افتخار او شد.

جنرال آنگوس جان کمپبل رییس نیروهای دفاعی استرالیا روز سه‌شنبه(٩ جوزا) با پرسش‌های شدید سناتورهای پارلمان این کشور مواجه شد.  جنرال کمپبل به تازگی در اقدامی خواستار حذف افتخارات نظامی برخی از سربازانی شد که در افغانستان خدمت می‌کردند و مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، در جریان جلسه استماعیه پارلمان استرالیا، یک سناتور گفت که جنرال آنگوس کمپبل در خط مقدم افغانستان حضور نداشت، بنابراین باید مدال خود را نیز «تسلیم» کند.

سناتور ملکوم رابرتز با انتقاد از اقدام جنرال کمپبل گفته است: به شما می‌گویم که این کار تضعیف‌کننده روحیه است و این‌که در مقام مسئول نیروهای دفاعی استرالیا تسلیم نمودن مدال عملاً کاری افتخارآمیز است.

کمپبل قبلاً به عنوان فرمانده نیروهای استرالیایی در خاورمیانه منصوب شده بود.

هفته گذشته، کمپبل نسبت به حذف جوایز برخی از سربازانی که در جنگ افغانستان در سمت‌های فرماندهی بودند، هشدار داد.

با این حال، کمپبل بدون اشاره به جزییات گفته بود که او این توصیه‌ها را به ریچارد مارلز وزیر دفاع این کشور ارسال کرده و وزیر می‌تواند در مورد آن تصمیم بگیرد.

در همین حال، سناتور رابرتز پس از جلسه استماعیه در توییتی نوشته است که کمپبل «باید کناره‌گیری کند، قبل از آن مدال‌هایی را که قصد دارد از افراد تحت فرمانش بگیرد، پس بدهد».

در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۹ سرباز استرالیایی به قتل غیرقانونی غیرنظامیان یا زندانیان افغان متهم شدند.

گزارشی که به سفارش پل بریتون بازرس کل نیروی دفاعی استرالیا تهیه شد، حاکی از «اطلاعات موثقی» بود مبنی بر این که سربازان استرالیایی غیرنظامیان و زندانیان را در افغانستان به قتل رساندند.

بر اساس این گزارش، ۲۵ نفر از پرسونل فعلی یا سابق در جرایم سنگین دست داشته‌اند، طوری که یا مرتکب جرایم شده‌اند و یا «همکاری» کرده بوده‌اند.

پس از این گزارش، جنرال کمپبل از مردم افغانستان عذرخواهی کرد.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، دست‌کم ١٠٠ هزار غیرنظامی افغان پس از آن که جورج دبلیو بوش رییس جمهور پیشین ایالات متحده مجوز حمله به افغانستان را در اکتوبر ۲۰۰۱ صادر کرد، کشته شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا