آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

ارجاع طرح تعدیل قانون انتخابات به کابینه

کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که این کمیسیون طرح تعدیل قانون انتخابات را جهت تصویب به جلسه‌ کابینه‌ حکومت فرستاده است.

کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که این کمیسیون طرح تعدیل قانون انتخابات را جهت تصویب به جلسه‌ کابینه‌ حکومت فرستاده است.
در اعلامیه‌ای که از سوی این کمیسیون به نشر رسیده، آمده که نظام انتخاباتی چندبعدی (MDR) نیز شامل این طرح که در ۱۸ ورق گنجانده شده است، می‌باشد.
کمیسیون انتخابات گفته است که این طرح پس از رای‌زنی با احزاب سیاسی و نهادهای جامعه‌ مدنی مرتبط به انتخابات آماده شده که در مدت معین‌شده (یک ماه پس از شروع کار اعضای جدید کمیسیون) به کابینه فرستاده شده است.
با این حال، در اعلامیه تاکید شده است که تطبیق نظام انتخاباتی چند بعدی بنابر محدودیت‌های متعدد، در انتخابات شوراهای ولایتی پیش‌رو امکان‌پذیر نمی‌باشد.
کمیسیون مستقل انتخابات تصریح کرده است که این محدودیت‌ها شامل خواست شماری از نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه‌ مدنی در تطبیق فورمول «سنت‌لاگو» و یک تعداد دیگر آنان هم در تطبیق فورمول «بزرگ‌ترین باقی‌مانده» می‌باشد.
این کمیسیون گفته است:«از این رو طرح مذکور را صرف در ماده‎های مرتبط با انتخابات پارلمانی قابل تعدیل دانسته است. در این طرح دو فورمول «سنت‌لاگو» و «بزرگ‌ترین باقی‌مانده» برای تخصیص کرسی‌ها در نظر گرفته شده‌ است که از میان آن‌ها فورمول مناسب‌تر آن انتخاب خواهد شد.»
به نقل از اعلامیه، صرفاً چهار یا پنج حزب سیاسی بوده‌ که بر تطبیق نظام انتخاباتی از سیستم انتخاباتی غیرقابل انتقال (SNTV) به نظام انتخاباتی چندبعدی تاکید می‌کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا