آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

اردوغان برنده انتخابات ترکیه شد


نتایج اعلام شده انتخابات ترکیه نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور با کسب بیش از ۵۰ درصد آرای انتخابات روز گذشته، برای پنج سال دیگر به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شد.
به نقل از یورونیوز، سعدی گوون رییس ستاد انتخابات ترکیه اعلام کرد آقای اردوغان با به دست آوردن «اکثریت آرای سالم» در دور اول انتخابات پیروز انتخابات شده است.
رسانه‌های دولتی ترکیه اعلام کرده‌اند که پس از شمارش تقریباً همه آرا، رجب طیب اردوغان حدود ٥٣ درصد آرا را کسب کرده و محرم اینجه، رقیب اصلی او از حزب جمهوریخواه خلق، حدود ۳۱ درصد آرا را به دست آورده است.
رجب طیب اردوغان عصر یکشنبه (۲۴ جون) در استانبول گفت که مردم به وی وظیفه اعمال اختیارات ریاست جمهوری و سمت‌های قوه مجریه را «محول کردند».
اردوغان گفت:« من امیدوارم که هیچ کس درباره نتایج ابراز تردید نکند و برای پنهان کردن ناکامی خودش به دموکراسی صدمه نزند.»
در صورت قطعی شدن پیروزی آقای اردوغان، او از اختیاراتی به مراتب بیشتر برخوردار خواهد شد که به اعتقاد منتقدان به دموکراسی ترکیه لطمه جدی می‌زند.
از سویی هم، خبرگزاری رسمی ترکیه گزارش داده که حزب حاکم اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» آقای اردوغان، حدود ۴۳ درصد آرا را در انتخابات پارلمانی کسب کرده است. حزب جمهوریخواه خلق ۲۳ درصد آرا را به دست آورده است.
کمیسیون انتخاباتی ترکیه رسماً نتایج نهایی را اعلام نکرده است، ولی مخالفان از همین حالا نتایج را به چالش کشیده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا