آخرین اخبارافغانستانسیاست

ارزیابی تیم هندی از سفر به افغانستان؛ امنیت بهتر شده، اما زیرساخت‌های آموزشی و صحی در حال فروپاشی است

خبرگزاری دید: هیئت هندی پس از سفر به کابل گفته است که ارزیابی آن‌ها این است که امنیت زیر سایه طا-لبان تا حدودی بهبود یافته اما زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی در حال فروپاشی است.

ارزیابی تیم هندی از سفر به افغانستان؛ امنیت بهتر شده، اما زیرساخت‌های آموزشی و صحی در حال فروپاشی است

به گزارش اندین اکسپرس، ارزیابی اولیه تیم هندی به کابل نشان می‌دهد که بیش از ۹ ماه پس از سقوط افغانستان به دست طا-لبان، زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی در حال فروپاشی است، اما وضعیت امنیتی تا حدودی بهبود یافته است.
این ارزیابی حیاتی پس از اولین سفر رسمی هند به کابل از زمان تسلط طا-لبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، با رهبری عالی هند در میان گذاشته شده است.
تیمی به رهبری یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در روزهای ۲ و ۳ جون با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت موقت طا-لبان و شیرمحمد عباس استانکزی معاون وزیر خارجه دیدار کرد.
جی پی سینگ، دبیر وزارت خارجه هند در امور پاکستان، افغانستان و ایران، تیم هند را رهبری کرد.
این تیم به مدت دو روز در کابل حضور داشت.
تیم هندی همچنین از ساختمان سفارت هند در کابل و از چهار پروژه و برنامه توسعه‌ای که هندی‌ها در آن نقش داشتند، بازدید کرد.
این تیم متوجه شده است که وضعیت امکانات بهداشتی و آموزشی افغانستان به شدت نیاز به کمک دارد.
تیم هندی در گفت‌وگوهای خود با رهبران طا-لبان این احساس را دریافت که طا-لبان «آماده تعامل» و به شدت به دنبال کمک برای بهبود زیرساخت‌های کشور هستند. اما آن‌ها با چالش‌هایی در زمینه حکومت‌داری و ظرفیت مواجه هستند، زیرا بسیاری از اتباع واجد شرایط و آموزش دیده افغانستان کشور را ترک کرده‌اند.
یکی از تغییرات کلیدی در کابل بهبود عمومی وضعیت امنیتی بود، جایی که تیم هندی این احساس را دریافت که امنیت در پایتخت بهبود یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا