آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

موگرینی در مورد برجام:

اروپایی‌ها نمی‌گذارند امریکا برای آن‌ها در قبال ایران تصمیم بگیرد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه (۱۱ جدی) مدعی شده که اروپایی‌ها نمی‌توانند بپذیرند که امریکا در قبال ایران به جان آن‌ها تصمیم بگیرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه (۱۱ جدی) مدعی شده که اروپایی‌ها نمی‌توانند بپذیرند که امریکا در قبال ایران به جان آن‌ها تصمیم بگیرد.
به نقل از اسپوتنیک، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای روز سه‌شنبه(۱۱جدی) از تصمیم دولت امریکا برای خروج از برجام انتقاد کرد و مدعی شد کشورهای اروپایی نمی‌توانند بپذیرند که واشنگتن برای تجارت مشروع آن‌ها با ایران تصمیم بگیرد.
موگرینی در بخشی از این مصاحبه با پایگاه Livemint درباره مواضع کشورهای اروپایی در خصوص برجام بعد از خروج امریکا از آن، گفته است:« ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی-هر چند دوست نزدیک و متحدمان- درباره تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم بگیرد.»
کشورهای اروپایی بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام امریکا تا کنون موفقیتی در تحقق وعده‌هایشان در زمینه حفظ منافع ایران کسب نکرده‌اند.
اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های امریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه معروف به SPV را برای پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند. کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته‌اند این وعده را عملی کنند.
موگرینی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این کانال ویژه می‌تواند به مقابله با تحریم‌های امریکا و حفظ تجارت با ایران کمک کند گفت:« ما به عنوان اتحادیه‌ای متشکل از ۲۸ کشور عضو، همراه با سایر جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق هسته‌ای که تا کنون مطابق تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۳ گزارش کاملاً اجرا شده، تلاش می‌کنیم.»
وی در ادامه در اظهاراتی آمیخته به ادعاهای اثبات‌نشده تصریح کرد: «ما این کار را برای امنیت جمعی‌مان انجام می‌دهیم: نمی‌خواهیم ببینیم ایران سلاح اتمی می‌سازد. برجام هم دقیقاً این هدف را محقق کرده است.»
او گفت:« سخنم را این موضوع شروع کردم چون اغلب می‌شنوم که درباره این موضوع می‌گویند انگیزه‌های اروپا در وهله اول اقتصادی و تجاری است. این مسئله صحت ندارد: ما این کار (حفظ برجام) را انجام می‌دهیم تا جلو از بین رفتن یک توافق منع اشاعه را بگیریم و از بروز یک بحران امنیتی بزرگ در خاورمیانه جلوگیری کنیم.»
موگرینی در ادامه یادآوری کرد کشورهای اروپایی طبق توافق هسته‌ای برجام ملزم به تضمین تجارت مشروع با ایران هستند.
او گفت:« بخشی از این کار (حفظ برجام) مستلزم آن است که ما تضمین کنیم کشورهایی که می‌خواهند با ایران تجارت مشروع داشته باشند مجاز به این کار هستند. این چیزی است که الان داریم روی آن کار می‌کنیم: ابزارهایی که به کنشگران اقتصادی خواهان تجارت مشروع با ایران کمک می‌کند و از آن‌ها حمایت کرده و به آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهد.»
موگرینی تأکید کرد:« ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی- حتی نزدیک‌ترین دوست و متحدمان- درباره تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم‌گیری کند. این، یکی از عناصر اساسی حق حاکمیت ما است و اینکه چنین تأملاتی انجام شود نه تنها در اروپا بلکه در سایر نقاط دنیا هم کاملاً طبیعی است.»
هشتم ماه می، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم‌های قبلی را باز می‌گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران نیز اعمال خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا