آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

اروپا خواهان آتش‌بس فوری در افغانستان شد

پارلمان اروپا با نشر اعلامیه خشونت‌ها اخیر را در افغانستان نکوهش نموده و خواستار آتش‌بس فوری و دایمی در افغانستان شده است. این اعلامیه روز گذشته نشر شده و گفته شده که مهم است تا افغانستان در وضعیت حساس کنونی ثبات داخلی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دید، همزمان با جریان مذاکرات بین‌الافغانی صلح در قطر، پارلمان اروپا از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که آتش‌بس «فوری» و دایمی برقرار کنند.
در اعلامیه همچنان از مذاکرات بین‌الافغانی استقبال و گفته شده است که روند صلح جامع، پیش‌شرط پایان‌دادن به کشتار و ویرانی‌ها و ایجاد ثبات، امنیت و صلح می‌باشد.
پارلمان اروپا تأکید کرده است که این مذاکرات در مورد پایان کشتار و ویرانی‌های چهل‌ساله‌ افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
با این حال اعضای این پارلمان خاطرنشان کرده‌اند که در تمامی مراحل این مذاکرات باید تمامی جناح‌های سیاسی و جامعه‌ مدنی به‌شمول زنان. جوانان و اقلیت‌ها شرکت داشته باشند.
آنان گفته‌اند: «لازم است که برای حفظ احترام به حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و کودکان، همه در افغانستان در جریان مذاکرات و در حکومت پساصلح احساس نمایندگی کنند».
در اعلامیه‌ پارلمان اروپا همچنان آمده است که کشورهای عضو این تحادیه آماده است تا در راستای تسهیل و حمایت از روند صلح افغانستان به منظور حفظ و ارزش‌های دموکراسی با افغانستان همکاری کنند.
ساعاتی پس از نشر این اعلامیه، حکومت افغانستان از آن استقبال کرد. صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌ جمهوری در توییتی گفته است که افغانستان از خواست پارلمان اروپا برای آتش‌بس فوری و دایمی استقبال می‌کند. طالبان اما تاکنون به خواست‌ها برای کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس در افغانستان تمکین نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا