آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ارگ از نشست مسکو انتقام می‏‌گیرد؟

حلقه نزدیک به رییس جمهور غنی به این باور است که حضور رهبران سیاسی در مسکو به اتوریته حکومت ضربه زده است. حالا با شکایت حکومت به سازمان ملل متحد دیده می‌شود که شخص رییس جمهور غنی برای گرفتن انتقام از نشست مسکو آستین بر زده است.

حکومت وحدت ملی با برگزاری نشست مسکو مخالف بود. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور و داکتر عبداالله رییس اجرایی حکومت هر دو به گونه مستقیم اعلام کردند که با برگزاری این نشست مخالف‌اند. رییس اجرایی حکومت گفت شرکت احزاب سیاسی در این نشست گروه طالبان را لجوج‌تر خواهد ساخت و رییس جمهور نیز گفت که احزاب سیاسی صلاحیت اجرایی ندارند که برای صلح کاری کنند.
حالا پس از پایان اجلاس دو روزه مسکو، حکومت وحدت ملی قصد انتقام‌گیری از این نشست را دارد. رایزنی رهبران سیاسی با نمایندگان طالبان در روسیه، ریاست جمهوری را به بیشتر از هر آدرس دیگر آسیب زده است. گروه طالبان در روند گفت‌وگوهای صلح حاضر نیست با حکومت وحدت ملی دیدار و رایزنی کند.
طالبان همواره به پیشنهادات «بی‌سابقه» رییس جمهور غنی مبنی برای انجام مذاکره پاسخ رد داده است. طالبان تا این جای کار ایالات متحده امریکا و رهبران سیاسی را به عنوان طرف‌های گفت‌وگو کننده پذیرفته است.
رهبران سیاسی با صدور یک قطعه‌نامه چند ماده‌ای اعلام کرده‌اند که نتایج نشست مسکو قناعت‌بخش بوده و توافقاتی نیز با طالبان حاصل شده است. در همین حال، نمایندگان نیز تایید کرده‌اند که نشست مسکو برای رسیدن به صلح نتیجه‌بخش بوده است.
اجلاس مسکو که در آن طالبان و رهبران سیاسی برای نخستین‌بار دور یک میز جمع شدند و برای پایان جنگ در افغانستان رایزنی کردند، می‌تواند نخستین دور از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد.
ریاست جمهوری همواره تاکید کرده است که حکومت از مذاکرات بین‌الافغانی حمایت می‌کند. پرسش پیش آمده این است که پس چرا حکومت حال با نشست مسکو، مخالفت می‌کند؟
حکومت کنونی به رهبری اشرف غنی رییس جمهور متهم است که در بحث صلح طفره می‌رود و قصد دارد از این موضوع استفاده انتخاباتی و سیاسی نماید.
مخالفت حکومت با نشست مسکو این باور را تقویت می‌کند که بلی ریاست جمهوری در پی سنگ اندازی در پروسه صلح است و دوست ندارد مذاکرات صلح منجر به پایان جنگ در کشور شود.
رسانه‌ها به نقل از منابع رسمی نوشته‌اند که حکومت نسبت به شرکت اعضای تحریم شده گروه طالبان در نشست مسکو رسماً به سازمان ملل متحد شکایت کرده اما سازمان ملل متحد هنوز پاسخ این اعتراض یا شکایت را ارایه نکرده است.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا در صحبت با رسانه‌ها این شکایت را تایید کرده است.
حلقه نزدیک به رییس جمهور غنی به این باور است که حضور رهبران سیاسی در مسکو به اتوریته حکومت ضربه زده است. حالا با شکایت حکومت به سازمان ملل متحد دیده می‌شود که شخص رییس جمهور غنی برای گرفتن انتقام از نشست مسکو آستین بر زده است.
حکومت تلاش دارد با شیوه‌های مختلف نشست مسکو را با چالش مواجه بسازد و برای مردم بگوید این نشست خالی از نتیجه است. به باور نویسنده، حکومت به جای مخالفت می‌تواند از این نشست برگزار شده استفاده کند. حکومت از رهبران سیاسی بخواهد که نتایج این نشست را شریک بسازد.
سخنگویان احزاب سیاسی نیز اعلام کرده‌اند که به زودی نتایج نشست مسکو را با مردم افغانستان شریک می‌سازند.
اکنون توپ صلح در میدان حکومت وحدت ملی است و دیده شود که به کجا شوت خواهد کرد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا