آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

ارگ: جنگ شمال قومی نیست


در واکنش به سخنان اخیر گلبدین حکمتیار، ارگ می‏گوید که جنگ شمال و نقاط دیگر کشور قومی نیست، بلکه جنگ نیرو‏های امنیتی و دفاعی و مخالفان مسلح دولت است.
به گزارش خبرگزاری دید، شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‏جمهوری در صحبت با خبرنگار دید، ضمن رد ادعای آقای حکمتیار می‏گوید:«هیچ قومی در شمال باهم درگیر نیستند و حرف‏های رهبر حزب اسلامی می تواند دیدگاه شخصی ایشان باشد.»
در همین حال، نصرت الله جمشیدی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور می‏افزید که همین اکنون در ۹ ولایت شمال و شمال‎شرق، جنگ میان نیرو‏های امنیتی و گروه‏های تروریستی جریان دارد.
وی خاطرنشان ‏می‌سازد که نیرو‏های امنیتی، در برابر گروه‏هایی می‏جنگند که ثبات و آینده کشور را تهدید می‏کنند.
سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین، با رد کردن سخنان آقای حکمتیار در خصوص جنگ شمال کشور، بیان‏ می‎دارد که مطرح شدن مسایل قومی، سمتی و زبانی از سوی رهبران سیاسی، به سود نیروهای امنیتی نیست.
از سویی‎هم، عبدالقادر مصباح از فعالان جامعه مدنی در مزار شریف، با قدردانی از نیرو‏های امنیتی ودفاعی کشور می‏گوید: از شروع حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف‏غنی و داکتر عبدالله، جنگ از جنوب و جنوب‌شرق کشور به ولایت‏های شمال انتقال یافته است و این خود نشان می‎دهد که ناامنی‏ها در شمال ارتباطی به درگیری‏های قومی ندارد.
آقای مصباح رهبر حزب اسلامی را مسئول ویرانی‏های کابل می‎داند.
گلبدین حکمتیار در تازه‎ترین مورد که در خیمه لویه جرگه سخنرانی داشت جنگ شمال را قومی خواند.
هر چند آقای حکمتیار از آدرس مشخصی نام نگرفته است، اما اضافه کرده که حلقاتی در حوزه شمال، از تجهیزات نظامی حکومت برای حذف رقیبان‎شان استفاده می‏کنند.
در همین حال، داکتر نقیب‎الله فایق از نزدیکان جنرال دوستم، جنگ شمال کشور را جنگ میان دو قوم نمی‏داند و می‏گوید:« گروه‏های تروریستی از جمله طالب و داعش در ولایات‏های فاریاب، جوزجان و سرپل تحرکات گسترده دارند»
آقای فایق هشدار می‏دهد که اگر حکومت‏مرکزی به داد باشندگان ولایت جوزجان نرسد، این ولایت به زودی به دست گروه داعش سقوط خواهد کرد.
گفتنی است که از زمان تسلیم شدن آقای حکمتیار به روند صلح تاکنون، آگاهان امور سیاسی و اجتماعی سخنان او را در مورد مسایل جاری در کشور، پر از عقده‎های سیاسی تفسیر کرده‎اند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا