آخرین اخبارافغانستانتحلیلمنطقه

ارگ – داعش و چراغ سبزهای خطرناک برای کشور

بزرگان اقوام ولسوالی/ شهرستان «شینواری» نیز در ننگرهار نیروهای امریکایی را متهم کردند که به بهانه داعش غیر نظامیان را می‌کشند تا مردم از این منطقه فرار کنند و زمینه استقرار داعش در این شهرستان نیز فراهم شود.


در پی شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، جنرال «‌ جان نیکلسون» فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو اعلام کرد که گروه داعش برای تاسیس خلافت خود در افغانستان برنامه‌ریزی می‌کند.
این جنرال ارشد امریکایی تصریح کرد که گروه تروریستی داعش در نظر دارد تا ولایت ننگرهار را تصرف کرده و شهر «جلال‌آباد» مرکز این ولایت را پایتخت خلافت خود اعلام کند.
نيكلسون در حالی طی اظهاراتی مدعی شد که عملیات نظامی نیروهای آمریکایی و ناتو سبب شکست این گروه در ننگرهار شده است که داعش در ماه‌های گذشته از دو ولسوالی /شهرستان به چندین ولسوالی /شهرستان در این ولایت نفوذ کرده است.
در پی اظهارات این فرمانده امریکایی حملات گروه داعش در ولایت ننگرهار افزایش یافته و این گروه تروریستی به طور همزمان به چندین شهرستان در این ولایت حمله کرده است.
چند روز پیش نیز «احمدعلی حضرت» رییس شورای ولایتی ننگرهار گفته بود که گروه داعش به چندین شهرستان در این ولایت حمله کرده و نیروهای امریکایی نیز مواضع طالبان را در حمایت از گروه داعش هدف قرار داده‌اند.
اعضای شورای ولایتی ننگرهار تاکید کردند که جنگنده‌های امریکایی در درگیری بین طالبان و گروه داعش، طالبان را هدف قرار می‌دهد تا زمینه پیشروی داعش را فراهم کند.
سال گذشته فعالیت داعش تنها به ولسوالی/شهرستان‌های «اچین» و «هسکه مینه» محدود بود، اما این گروه تروریستی در سایه حمایت امریکا و ناتو، نفوذ خود را به ولسوالی/ شهرستان‌های «بتی‌کوت»، «نازیان»، «پیچراگام»، «چپرهار»، «روداتو»، «دره‌نور» و «خوگیانی» گسترش داده است.
بزرگان اقوام ولسوالی/شهرستان «شینواری» نیز در ننگرهار نیروهای امریکایی‌ را متهم کردند که به بهانه داعش غیرنظامیان را می‌کشند تا مردم از این منطقه فرار کنند و زمینه استقرار داعش در این شهرستان نیز فراهم شود.
«ظاهر قدیر» نماینده ننگرهار در پارلمان نیز بارها امریکا را به حمایت از داعش در ننگرهار متهم کرده است.
پس از درگیری‌های اخیر طالبان و داعش در ولسوالی/شهرستان خوگیانی که از سه روز گذشته تاکنون ادامه دارد، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اعلام کرد: طالبان برای پاکسازی داعش به دفعات با این گروه درگیر می‌شوند اما هدف حملات هوایی امریکا قرار می‌گیرند.
جاوید کوهستانی جنرال بازنشسته در همایش «شکوه ایستادگی در خزان توطئه‌ها» در کابل با ابراز نگرانی از تلاش امریکا برای انتقال خلافت موهوم داعش به افغانستان گفته بود که امریکا در حال حاضر سرکردگان گروه داعش را از طریق بندر «کراچی» به افغانستان منتقل می‌کند.
محمد محقق معاون ریاست اجرایی دولت نیز اخیراً در سیمیناری در کابل گفت: پس از شکست داعش در عراق و سوریه اعضای این گروه ترویستی به صورت برنامه‎ریزی شده به افغانستان منتقل شده‌اند.
با این حال، گفته‌های جنرال نیکلسون قابل توجه است؛ زیرا تاکید کرده که داعش جلال‌آباد را پایتخت خلافت خود در افغانستان اعلام کرده است، اما هیچ رسانه‌ای درباره این‎که داعش این شهر را پایتخت خلافت خود خوانده باشد، گزارشی منتشر نکرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز، نوشته که فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان هر از گاهی اخباری موهوم را به عنوان سخنگوی نیابتی داعش به طور رسمی به رسانه‌ها ابلاغ می‌کند.
با این حال، حامیان بین‌المللی داعش به دلیل پیروزی جریان مقاومت در عراق و سوریه به فکر گشودن حوزه‌ جغرافیایی جدیدی در منطقه برای استمرار فعالیت و بقای گروه داعش هستند که احتمال دارد افغانستان مقصد بعدی این گروه تکفیری باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا