آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

ارگ در شهرک «عینو» به دنبال چیست؟

حکومت غنی نقاط آسیب‎پذیری زیادی دارد که عدم مشروعیت قانونی، عدم محبوبیت در میان مردم، انحصار قدرت در یک هسته، قوم‎گرایی افراطی و حمایت از تروریزم از آن نقاط است.
اشرف غنی به خوبی دریافته است که پایگاه مردمی و جایگاه قانونی ندارد و از این رو است که مخالفت سیاسی را بر نمی‎تابد.


به تازه‎گی، رییس‎جمهور اشرف غنی به دادستانی کل دستور داده است تا در مورد مراحل اداری و تخنیکی شهرک « عینو مینه» شهر قندهار تحقیق کرده و نتیجه بررسی‎ها را در مدت ۴۵ روز به ارگ گزارش بدهد.
گذشته از مسایل اداری و عادی کاری که در هر کشور و هر دولت معمول است اما، این دستور آقای غنی که شهرک « عینومینه » را آماج قرار داده نشان‎دهنده جنگ قدرت در درون نظام، تقابل قوم « درانی» و «غلزیی» و تلاش غنی برای کنار زدن کرزی از صحنه سیاسی کشور می‎تواند تعبیر شود.
شهرک عینو مینه از سوی محمود کرزی برادر حامد کرزی در شهر قندهار ساخته شده و یکی از شهرک‎های معتبر و مدرن، در کشور به حساب می‎رود.
حکومت وحدت ملی که از سوی تمام جوانب سیاسی افغانستان متهم به انحصارگرایی، قوم‎گرایی، تفرقه‎افکنی میان اقوام کشور، تلاش برای حذف ‎مخالفان از طریق توطیه‎های سیاسی و همدستی و حمایت از برخی سازمان‎های تروریستی است؛ تلاش می‎کند تا مخالفان خود را از هر راه ممکن مجاب کرده و از دور خارج کند.
کارنامه حکومت وحدت ملی در مورد اقوام افغانستان مبتنی بر توطیه و تفرقه‎افکنی بوده و این تفرقه اندازی‎ها حتا در میان قبایل پشتون‎ها نیز ادامه دارد.
اشرف غنی غلزیی نمی‎تواند حامد کرزی درانی را تحمل کند و از همین رو است که تلاش می‎کند از طرق اداری و خانواده‎اش او را زیر فشار قرار بدهد.
این نبشه کوتاه در حمایت از حامد کرزی و برادرش که شهرک «عینو مینه» را ساخته نیست، ولی می‎کوشد که لایه‎های پنهان دستور جدید غنی را مبنی بر بررسی مراحل اداری و تخنیکی آن شهرک برملا کند.
حامد کرزی در چند ماه پسین به شدت حکومت را زیر فشار قرار داده و داعیه فراخوان لویه جرگه را علم کرده است.
هرچند برگزاری لویه جرگه موضوعی است که چندان عملی به نظر نمی‎‏رسد، ولی ایجاد سرو صدا برای آن می‎تواند افکار عامه را بر ضد حکومت غنی مهندسی کرده و آن را زیر فشار قرار دهد.
این است که اشرف غنی با بررسی شهرک عینو در قندهار، می‎خواهد حامد کرزی را زیر فشار قرار داده و افکار عامه را به سوی دیگری هدایت کند.
حکومت وحدت ملی با توجه به عدم مشروعیت قانونی آن، در چند جبهه سیاسی و نظامی مصروف جنگ است.
جمعیت اسلامی، شورای تفاهم احزاب و جریان‎های سیاسی، معاون اول ریاست‎جمهوری و عطا محمد نور به عنوان جدی‎ترین منتقد ارگ؛ از جوانبی هستند که حکومت با آن‎ها مواجه است، پس روی این محاسبه آقای غنی خواسته است که یکی از جبهه‎ها را کنار بزند که حامد کرزی باشد.
حکومت غنی نقاط آسیب‎پذیری زیادی دارد که عدم مشروعیت قانونی، عدم محبوبیت در میان مردم، انحصار قدرت در یک هسته، قوم‎گرایی افراطی و حمایت از تروریزم از آن نقاط است.
اشرف غنی به خوبی دریافته است که پایگاه مردمی و جایگاه قانونی ندارد و از این رو است که مخالفت سیاسی را بر نمی‎تابد.
اکنون که رقابت غنی و کرزی وارد فار جدیدی شده، دیده شود که کی پشت کی را به خاک خواهد زد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا