آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ارگ در محاصره «جزایر قدرت»

هنوز بیاد داریم که حامد کرزی را در غرب «شهر دار کابل» می‌گفتند، اما اشرف غنی را شهردار ارگ باید نامید. روی تصادف نیست که تمام صلاحیت‌های وزارت خانه‌ها و نهادهای دولتی را از ترس جزایر قدرت رقیب و در زیر سایه تفکر تمامیت خواهی خود به داخل ارگ انتقال داده است.


اشرف غنی که با شعار ختم «جزایر قدرت» و ایجاد حکومت غلجایی‌محور از راه «تقلب» به قدرت رسید نتوانست به هدف خود نایل شود. سیاست‌های تند روانه و تمامیت خواهانه او باعث شد که نه تنها جزایر قدرت نظیر بلخ، قند‌هار، شمالی، پنجشیر و جوزجان قدرت مندتر شدند، بلکه جزایر جدید قدرت از هرات تا ننگرهار از پکتیا تا بدخشان مجدداً سر بلند کردند و برنامه‌های معروف به «دایاگ» و خلع سلاح شکست ستراتژیک خوردند. این در حالی است که قسمت اعظم جنوب در دست حکومت طالبان زیر مدیریت پاکستان و تروریزم بین‌المللی قرار دارد. ننگرهار از مدت‌ها قبل به حیث بستر خلافت داعش تبدیل شده است. کندز، بغلان و بخش‌هایی از بدخشان، فاریاب و جوزجان به حیث جزایر وحشت قدرت حکومت طالبی و داعشی، خود اداره می‌شوند. پرسش اساسی این ا‌ست که قلمرو حکومت اشرف غنی در کجاست؟
واقعیت این است که کابل عملاً به جزیره قدرت تبدیل شده و ارگ یکی از جزایر رسمی قدرت است که با چهار دیوار، یک بیرق و کانتینرها به سختی از گزند جزایر رقیب در کابل حفاظت می‌شود. اگر برای یک روز سایه قدرت‌های خارجی نباشد، کابل بدتر از سال‌های ۹۰ (میلادی) به جزایر متعدد قدرت و کشمکش‌های خونین تبدیل خواهد شد.
هنوز بیاد داریم که حامد کرزی را در غرب «شهر دار کابل» می‌گفتند، اما اشرف غنی را شهردار ارگ باید نامید. روی تصادف نیست که تمام صلاحیت‌های وزارت خانه‌ها و نهادهای دولتی را از ترس جزایر قدرت رقیب و در زیر سایه تفکر تمامیت خواهی خود به داخل ارگ انتقال داده است.
واقعیت این است که قلمرو حکومت شهرداری کرزی به مراتب گسترده تر از اشرف غنی در کابل بود. تمام پایگاه اجتماعی و سیاسی جزیره قدرت ارگ به هودخیل و تره‌خیل محدود می‌شود که با خشونت و قلدری حمایت می‌شود.
جزیره قدرت شمال کابل توسط عکس‌ها و شعارهای احمد شاه مسعود و مردم شمالی و پنجشیر اداره می‌شود. قلمرو جزیره قدرت هزاره‌ها از افشار تا دشت برچی و از کوته سنگی تا پل‌آرتل در زیر عکس عبدالعلی مزاری و پرچم هزارستان اداره می‌شود. پغمان و قرغه قلمرو اسلامی جزیره قدرت استاد سیاف است. از چمن حضوری تا کارته‌نو، بگرامی تا ختم کابل در جنوب و جنوب شرق، حکومت شبکه حقانی حاکم است.
این در حالی‌ است که قلمرو حکومت تازه تاسیس حکمتیار از دارالامان گرفته تا چهارده کابل در حال گسترش است که با عکس‌های امیر و تروریستان رسمی مجهز با اسلحه سبک و سنگین حفاظت می‌شود.
اگر من جای استراتژیست‌های خام‌اندیش اتاق فکر ارگ بودم، قبل ازین‌که به جزایر قدرت دوردست، دست‌درازی کنم با جزایر قدرت در کابل یک‌طرفه می‌کردم شهر، کابل را نمادی از همزیستی و شهر متمدن می‌ساختم که حد اقل در سطح شهر مزارشریف جزیره قدرت استاد عطا برابری می‌کرد.
اشرف غنی به جای گفتمان سیاسی با جزایر قدرت در چهارچوب عدالت اجتماعی و دموکراسی، ارگ را به کانون توطئه و سیاست حذف تبدیل نموده است. این سیاست نه تنها نمی‌تواند به حکومت جزایر قدرت پایان بدهد، بلکه می‌تواند باعث ظهور جزایر بیشتر قدرت در سراسر کشور شود.
داکتر هارون امیرزاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا