آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

ارگ صلاحیت عزل محقق را ندارد/ ۲۸ مورد توافقنامه حکومت وحدت ملی از سوی غنی نقض شده است

به دنبال نشر خبر بر کناری محمد محقق از معاونیت دوم ریاست اجرایی کشور، حزب وحدت مردم افغانستان در واکنش به این خبر، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که آقای محقق تا پایان حکومت وحدت ملی به عنوان معاون دوم ریاست اجرایی به کار خود ادامه خواهد داد.

به دنبال نشر خبر بر کناری محمد محقق از معاونیت دوم ریاست اجرایی کشور، حزب وحدت مردم افغانستان در واکنش به این خبر، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که آقای محقق تا پایان حکومت وحدت ملی به عنوان معاون دوم ریاست اجرایی به کار خود ادامه خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد ناطقی رییس کمیسیون عالی نظارت بر توافقنامه حکومت وحدت ملی و سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در نشست خبری که دیروز جمعه (۵ دلو) برگزار شده بود، گفته که بر اساس موافقت‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی، این حکومت تا انتخاب رییس جمهور جدید به کار خود ادامه خواهد داد.
آقای ناطقی افزود که بر اساس این توافق‌نامه آقای محقق هم به عنوان یکی از طرف‌های حکومت وحدت ملی تا پایان کار این حکومت به فعالیت خویش ادامه خواهد داد و رییس جمهور غنی نمی تواند وی را برکنار کند.
رییس کمیسیون عالی نظارت بر توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی، فرمان رییس جمهور را مبنی بر عزل آقای محقق از سمت معاونیت دوم ریاست اجرایی خلاف این توافق‌نامه دانست.
به گفته آقای ناطقی، اقدام اشرف غنی در مورد برکناری محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نه مبنای حقوقی دارد و نه هم اساس قانونی.
او تصریح کرد که در فرمان ریاست جمهوری موضوع برکناری استاد محقق با فقره سیزده ماده ۶۴ قانون اساسی ارتباط داده شده، اما واقعیت این است که استاد محقق مأمور تعیین شده با فرمان رییس جمهور نه، بلکه با رای میلیونی مردم افغانستان تعیین و در نتیجه یکی از طرف‌های عمده تشکیل‌دهنده حکومت وحدت ملی بوده و از آرای بخش عمده‌ای از مردم افغانستان نمایندگی می‌کند.
او دلیل عزل استاد محقق را سیاسی خوانده و گفت: آقای محقق در طی چهار سال عمر حکومت وحدت ملی، در برخی موارد با سیاست‌های رییس جمهور ابراز مخالفت نموده و اقدامات رییس جمهور را بر خلاف مصالح ملی و سبب تفرقه اجتماعی و نفاق ملی می‌دانست و همچنین این مسأله نیز واقعیت دارد که دوران حکومت رییس جمهور غنی به لحاظ تشتت و پراکندگی سیاسی و اجتماعی، بدترین دوره تاریخ پسا بُن بوده است.
ناطقی گفت که چنانچه از عقلانیت و خرد کار گرفته شود و فرمول حکومت وحدت ملی به هم زده نشود، این حکومت به کار خود ادامه خواهد داد، در غیر اینصورت بر اساس قوانین کشور دست ما باز است و می‌توانیم به مردم خود مراجعه نموده و با استفاده از همه ابزار و تمام مظاهر و اصولی که قانون به ما اجازه داده است، دست به اعتراضات مدنی و رفتارهایی که قانون اجازه داده است خواهیم زد.
ناطقی گفت که متأسفانه رییس جمهور تاکنون ۲۸ مورد توافقنامه حکومت وحدت ملی را نقض کرده است که در نشست‌های خبری بعدی به تفصیل آن خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا