آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

ارگ قصد ترور جنرال دوستم را داشت

جاوید کوهستانی آگاه امور سیاسی می‏‌گوید، ریاست ‏جمهوری قصد ترور جنرال دوستم را داشت و برای انجام آن معصوم استانکزی مامور بود تا جنرال دوستم را در سفر به ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب ترور کند.
جاوید کوهاستانی می‏‌گوید:« جنرال دوستم را روان کردند به سفر که شما بروید راه ولسوالی غورماچ را امنیت کنید تا ما سرک حلقوی غورماچ را بسازیم، معصوم استانکزی به قطر رفت و به طالبان گفت:این‏بار جنرال دوستم نباید زنده برآید.»
به گزارش خبرگزاری دید، جاوید کوهستانی که در همایش زیر عنوان « شکوه ایستادگی در خزان توطئه‌ها » که به منظور حمایت از استاد عطا محمد نور در کابل برگزار شده بود، سخن می‏‏زد؛ گفت که برخی حلقه‌‏ها در داخل نظام فعلی با شبکه حقانی و گروه طالبان ارتباط و همکاری گسترده دارند.
آقای کوهستانی افزود: «جنرال دوستم چون در میان طالبان هم نفوذ داشت از طرح کمین اطلاع یافت و کشته نشد.»
این آگاه امور سیاسی و نظامی تصریح کرد که؛ حلقه‌هایی در درون نظام افغانستان با شبکه حقانی ارتباط تنگاتنگ دارند و در این اواخر مانع آن شده‎اند که رهبران این شبکه مورد حملات هوایی امریکایی‌ها قرار بگیرند.
او از طرح ناامن کردن شمال کابل نیز پرده برداشته و شورای امنیت را متهم به تمویل وحمایت از تروریستان در ولسوالی قره‎باغ کابل کرده، گفت:« همچنان حلقه‎ای در درون شورای امنیت ملی که سلیمان کاکر عضو شورای امنیت نیز در جمع آنان است، تروریستان طالب را در ولسوالی قره باغ ولایت کابل تمویل نموده، پول و اسلحه به آنان می‌فرستد.»
نامبرده، هدف حمایت حلقه‌های درون نظام از گروه‌های تروریستی را استفاده از این گروه‌ها، برای حذف رهبران جهادی و چهره‌های ملی خواند.
وی با اشاره به جا به جایی‌های درون ارتش و بازنشستگی زودهنگام جنرالان و افسران در وزارت‌های دفاع و داخله که به تازه‎گی از سوی حکومت روی دست گرفته شده است، گفت که این برنامه به هدف پاکسازی ارتش از نیروهای وابسته به نظام‌های گذشته و جزئی از دسیسه‌ها، علیه مجاهدین است.
آقای کوهستانی بیان داشت: « گروهی که غالبا اعضای شبکه‌های استخباراتی قدرت‌های بزرگ و متعهد به آی اس آی پاکستان است، این دسیسه‌های شوم را برای تضعیف روز افزون مجاهدین روی دست گرفته‌اند و می‌خواهند یک ارتش منظم و متعهد به امریکا را درافغانستان رویکار آورند.
وی، رهبران حکومت وحدت ملی را به بی‎توجهی به اولویت‌ها و منافع ملی متهم کرده تاکید نمود که این دو رهبر؛ بیشتر به منافع و خواسته‌های امریکا متعهد بوده و برنامه‌های امریکا را در افغانستان عملی می‌کنند.
این آگاه مسایل نظامی با اشاره به آغاز و تطبیق پروژه داعش در مناطق مختلف افغانستان به ویژه شمال، خاطرنشان ساخت که این گروه تروریستی از آدرس امریکا حمایت می‏شود و توسط همین امریکایی‏ها به شمال کشور منتقل شده است.
با این همه، آقای دوستم چند ماه است که در ترکیه به‌سر می‌برد. هرچند دفتر آقای دوستم و حکومت افغانستان علت رفتن او به ترکیه را مشکلات صحی و درمانی خوانده، اما اظهاراتی وجود دارد که او پس از اتهام بدرفتاری جنسی با احمد ایشچی و جنجالی شدن این قضیه، در واقع در تبعید به سر می‌برد.
پیش از این نیز، آگاهان امور سیاسی و نظامی، کشورهای منطقه و روسیه حکومت وحدت ملی، ناتو و امریکا را متهم به ترور چهره‎های جبهه شمال و حمایت از گروه‎های تروریستی کرده‎اند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا