آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

ازدواج دختران زیر سن؛ آغاز داستان‌های تلخ در افغانستان


ازدواج دختران زیر سن قانونی خاطرات تلخی است که دختران در شهر و روستاهای افغانستان آن را تجربه می‌کنند.
سده‌ها می‌شود که دختران شکار رسم و رواج‌های ناپسند اجتماعی هستند. در همین حال، شماری بانوان، ازدواج زود هنگام را پایان مزایای دوره کودکی از جمله درس و تحصیل می‌دانند.
فقر و تنگدستی، رسم و رواج‌های ناپسند اجتماعی، بی‌عتمادی، ناامنی و فقر، فرهنگ‌های اجتماعی از دلایل عمده افزایش ازدواج‌های زیر سن گفته می‌شود.
سن قانونی ازدواج دختران در افغانستان ۱۶ سال تعیین شده است، اما با آن هم افزایش این چالش، دختران افغان را با مشکلات زیادی مانند: خود سوزی، مشکلات روانی و خانوادگی مواجه کرده است.
قانون منع خشونت علیه زن‌ها در مورد ازدواج‌های زیر سن برای کسانی که دختران را پیش از سن قانونی وادار به ازدواج می‌کنند ۲ تا ۵ سال مجازات تعیین کرده است، اما با آن هم قربانیان این رویدادها جنبه عملی این قانون‌ها را در اکثریت مناطق کشور ناکارا می‌دانند.
پروانه از جمع یکی از همان خانم‌هایی است که در زمان ازدواج خود کم‌تر از دوازده سال داشت.
با آن‌که از ازدواج پروانه ۲۰ سال می‌گذرد، اما او می‌گوید که تاثیرات زندگی دشوار پس از ازدواج اش روی زندگی کنونی وی تاثیرات منفی گذاشته است.
او افزود:« دوازده ساله بودم که عروسی کردم ۲۰ سال از عروسی‌ام گذشته و آن زمان که تازه‌عروس شده بودم، همه مسئولیت‌های خانواده شوهرم به دوش من افتاد نمی‌دانستم چه کنم، خشونت و بیماری‌های زیادی را تجربه کردم که حتا مصاب به بیماری اعصاب شدم و تاکنون با آن دچار هستم.»
شبنم خانم دیگری که در سن خورد ازدواج کرد و ازدواج اش را مانع رسیدن به آرزوهای تحصیلی‌اش می‌داند و می‌گوید:« سیزده سال داشتم که نامزد شدم و صنف پنج مکتب بودم، همیشه خیالبافی می‌کردم که زمانی درس‌های مکتب‌ام تمام شود و بعد شامل دانشگاه شوم، اما پس از ازدواج اجازه نداشتم که به درس‌هایم ادامه بدهم و حال یک خانم بی‌سواد هستم.»
رحیمه ظریفی، فعال حقوق زن در افغانستان در ارتباط به ازدواج دختران زیر سن و یا ازدواج‌های اجباری می‌گوید:« برای کاهش ازدواج دختران زیر سن تطبیق قانون، مبازده با فساد و آگاهی عامه خیلی مهم و کارا است.»
به گفته خانم ظریفی، فقر، سطح پایین سواد، ناآگاهی مردم از عوامل عمده ازدواج دختران زیر سن حساب می‌شود که بیشتر در مناطق ناامن کشور صورت می‌گیرد و جنبه عملی قانون را ضعیف می‌سازد.
یونس ذکی، یک‌تن از جامعه‌شناسان کشور پیامدهای بد اجتماعی ازدواج‌های دختران زیر سن را ایجاد عقده و پرخاشگری در روابط اجتماعی و خانوادگی این بانوان می‌داند که سبب خشونت و به انزوا رفتن ارتباطات آن‌ها می‌شود.
به گفته آقای ذکی ازدواج دختران زیر سن باعث به دنیا آمدن فرزندان پرخاش‌گر و عصبانی می‌شود که از لحاظ اجتماعی پیامدهای منفی را به بار می‌آورد.
این در حالی‌ست که دختران افغان در شهر و ولایت‌های کشور با چالش ازدواج‌های زیر سن دچار هستند، از این بابت حقوق و زندگی شان در خطر است و خواستار کاهش هرچه زودتر این معضل در سراسر کشور هستند.

شمیمه احدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا