آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

سید علی‌رضا محمودی:

از آزادی زندانیان طالبان خاطره خوش نداریم/ منافع ملی خود را از چیزی که امریکا می‌خواهد جدا بسازیم

سیدعلی‌رضا محمودی از سیاسیون کشور ضمن مخالفت با آزادی ۷ هزار زندانی گروه طالبان می‌گوید مردم افغانستان خاطره تلخی از آزادی زندانیان طالبان دارند. همچنان وی تصریح می‌کند که اگر آثار و علایم آنچه که در دوحه می‌گذرد در شهرها و ولایات افغانستان دیده نشود، مذاکرات صلح نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز، می‌گوید: طالبان به تعهدشان پایبند نیستند، پس از آزادی ۵ هزار زندانی این گروه خشونت‌ها نه تنها این که کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش یافت، زندانیان آزادشده به میدان جنگ برگشتند.

آقای محمودی تصریح می‌کند که «اگر آثار و علایم آنچه که در دوحه می‌گذرد در شهرها و ولایات افغانستان دیده نشود، مذاکرات صلح نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت».
در همین حال، شورای امنیت ملی کشور نیز با آزادی ۷ هزار زندانی طالبان مخالفت نشان داده و می‌گوید آزادی زندانیان باقی‌مانده این گروه کمکی به پروسه صلح نمی‌کند.
از سویی هم، آقای محمودی از کارکرد تیم مذاکره‌کننده دولت انتقاد کرده و می‌گوید: طالبان مدعی اند که مبنا قرار گرفتن توافق‌نامه دوحه و فقه حنفی را بالای هیئت دولت افغانستان قبولاندیم، اما هیئت دولت افغانستان حتا مردم را در جریان مذاکرات قرار نمی‌دهند.
وی در این خصوص تاکید کرد: انتظار مردم، نخبگان و سیاسیون افغانستان از تیم مذاکره‌کننده دولت در دوحه این است که از خواست‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان به صورت قاطعانه دفاع کنند و همچنان از آنچه که در دوحه می‌گذرد مردم را در جریان بگذارند.
همچنان آقای محمودی تصریح کرد که برای هیئت دولت افغانستان پیش از هرچیز دیگر باید منافع ملی کشور مهم باشد: سیاسیون و تیم مذاکره‌کننده دولت باید بحث منافع ملی را از چیزی که امریکا می‌خواهد جدا بسازند، برای ما پیش از هرچیز دیگر منافع ملی مردم افغانستان مهم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا