آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

از احتیاط حکومت تا خشم توفنده مردم

این بار اما، حکومت نه با جوانان«لندغر» طرف است و نه با مخالفان سیاسی که به آن بهانه‌ها «آتش‌باری» کند.
این بار خشم و هیاهوی برای «عقیده» است برای «باور» است برای «ایمان»؛ ایمانی که مردم برای آن جان می‌دهند، ولی سر خم نمی‌کنند.


اقدام اخیر دونالد ترامپ مبنی بر شناختن «بیت‎المقدس» به عنوان پایتخت اسراییل و دستور انتقال سفارت آن کشور از « تل‎ابیب » به قدس، با واکنش تند جهان و خشم مسلمانان مواجه شد.
هرچند رهبران جهان موضع ضد ترامپ اتخاذ کردند، ولی حکومت وحدت ملی که دو سر دارد و هزار سودا در یک اعلامیه «محافظه‎کارانه» موضع‏اش را در برابر این اقدام ترامپ بیان داشت.
حکومت افغانستان که در بهترین حالت می‎توانیم آن را «زاییده ذهن» جان کری بنامیم حتا به خود زحمت محکوم کردن حرکت کاخ سفید را نداد.
گله‎ای هم نمی‎توان از این حکومت به اصطلاح وحدت ملی داشت؛ چرا که « ریموت کنترول» آن در سفارتی نصب است که از کاخ سفید اداره می‎شود.
حکومتی که حتا برای نوع پوشش رهبران و حالات و ژست‎های حین سخنرانی، از آن « تاجر چشم‎آبی» کسب تکلیف می‎کند.
در سوی دیگر معمای افغانستان اما، مردم قرار دارند؛ مردمی که سه بار انگلیس را به زانو در آوردند، «خرس قطبی» را روانه لانه‎اش در سایبریا کردند و اینک با « مک‎دونالد » و « رنگوی غرب وحشی» طرف طرف شده‎اند.
اگر حکومت افغانستان نمی‎تواند در برابر حامی‎اش « بالا نگاه کند» و معذور است و مادون، مردم افغانستان هنوز نفس می‎کشند و ملتی هستند زنده، مومن و مجاهد.
در برابر اقدام ترامپ و « نظم نوین جهانی»‎اش می‎ایستند و از حق مردم فلسطین که زخم ناسور و درد مشترک تمام مسلمانان و آزادگان جهان است دفاع می‎کنند.
قرار است در برابر حرکت امریکا، همانگونه که مردم افغانستان همیشه ثابت کرده‎اند که حق تلفی و زورگویی را بر نمی‎تابند، اعتراض‎های بزرگی در سراسر کشور فردا آغاز شود.
از کابل شروع تا اقصی نقاط بدخشان و هرات و قندهار و بلخ. مردم اعتراض می‎کنند و در پای مقدسات خویش می ایستند.
فردا مردم بلخ اعم از شیعه و سنی، اعضای شورای ولایتی، شورای علمای شیعه و سنی، شورای اخوت اسلامی و مردم متدین آن ولا در مسجد جامع روضه مبارک جمع می‎شوند و حرکت ترامپ را محکوم کرده و به آن اعتراض می‎کنند.
در کابل نیز قرار است مردم پس از ظهر فردا در منطقه کارته پروان و بخش‌های دیگر پایتخت تجمع کرده و در برابر این اقدام ضد انسانی و ضد اسلامی ترامپ اعتراض کنند.
از دیگر نقاط کشور نیز گزارش‎ها حاکی از آن فردا مردم گرد هم آمده و تظاهرات خواهند کرد.
این بار اما، حکومت نه با جوانان «لندغر» طرف است و نه با مخالفان سیاسی که به آن بهانه‎ها « آتش‎باری» کند.
این‎بار خشم و هیاهو برای « عقیده » است برای « باور» است برای « ایمان»؛ ایمانی که مردم برای آن جان می‎دهند، ولی سر خم نمی‎کنند.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا