آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

خلیلزاد:

از اداره موقت حرف نمی‌زنم، ولی باید برای گذر از بُن‌بست راه حلی پیدا شود

زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در گفت‌وگوی ویژه‌ای که داشت، می‌گوید که از اداره موقت نباید حرف بزند ولی باید برای گذشتن از بُن‌بست حاضر نبودن طالبان برای گفت‌وگو با حکومت، راه حلی پیدا شود.

به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در گفت‌وگوی ویژه‌ای که با شبکه یک داشت، گفت که صلح افغانستان پیچیدگی‌های داخلی، پیچیدگی‌های منطقه‌ای و جهانی دارد.

خلیلزاد: یکی از مهمترین نقاط اختلافی این است که طالبان نمی‌خواهند با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند.

آقای خلیلزاد افزود، از یک‌سو حکومت را مشروع نمی‌دانند و نشستن با حکومت را به معنای پذیرش نامشروع بودن جنگ خود می‌دانند و از سوی دیگر، چون اشرف غنی نامزد انتخابات است نمی‌خواهند کریدت صلح به یک نامزد برود.

او به بُن‌بست در بحران افغانستان و مسئله اداره موقت نیز اشاره کرده و گفت:«در مورد حکومت موقت من نباید حرف بزنم، اما یک راه باید برای این بُن‌بست (حاضر نبودن طالبان به مذاکره با حکومت) پیدا شود.»

به باور خلیلزاد، مردم و دولت افغانستان می‌تواند علاوه بر امریکا از کشورهای همسایه و دور در جهان برای روند صلح کمک بگیرند.

او به خلا قدرت پس از خروج نظامیان شوروی سابق نیز اشاره کرده و می‌گوید که ایالات متحده نمی‌خواهد آن تجربه تکرار کرده و سبب به وجود آمدن خلای قدرت در افغانستان شود.

خلیلزاد:« کسانی هستند که برای اهداف شخصی و قدرت و این‌ها نمی‌خواهند امریکا و افغانستان رابطۀ خوب داشته باشد و می‌گویند که امریکا به دنبال منافع خود است و افغانستان را رها می‌کند.»

با این همه، وضعیت کنونی افغانستان به باور کارشناسان دارای تشابهاتی به آخرین روزهای حاکمیت نظام کمونستی کشور دارد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا