آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از اشتباهات عبدالله تا ایستادگی نور

روی هم رفته، عبدالله عبدالله در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری انتظار می‌رود در کنار تیم حاکم قرار بگیرد. البته تجربه ثابت کرده که اشرف غنی، هیچ روی قول وقرارش نیست.


از اشتباهات عبدالله تا ایستادگی نور از کنش سیاسی داکتر عبدالله، در حکومت گذشته و فعلی، به خوبی می‌توان فهمید که او هرگز نمی‌تواند از یک آدرس کلان سیاسی نمایند‏گی کند. عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در هر دو حکومت نماینده حزب جمعیت و یک تیم انتخاباتی بوده است. در حکومت حامد کرزی، به دلیل ناتوانی سیاسی کنار کشید و رفت در نقش اپوزیسیون و اصلاً ابروی اپوزیسیون را نیز برد. اساساً وقتی یک چهره سیاسی با شماری از نزدیکان سیاسی‌اش نقش منتقد حکومت را بازی می‌کند می‌بایست راهکار نیز داشته باشد و مردم به آنچه او می‌گوید، باور کند. در حکومت وحدت ملی که بر بنیاد توافق‌نامه حکومت وحدت ملی شریک قدرت سیاسی شد. یک سال بعد از عملکرد تیم ارگ به راحتی حس و تجربه شد که داکتر عبدالله نمی‌تواند صاحب ۵۰ درصد از قدرت باشد. محمد اشرف غنی، شریک قدرت سیاسی او در ارگ ایشان را دور و سرانجام به زمین زد که گمان می‌کنم عبدالله دیگر نمی‌تواند در حکومت‌های آینده نقشی داشته باشد. در حکومت وحدت ملی آقای عبدالله، نماینده تیم اصلاحات و همگرایی بود که ترکیبی از حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق بود و حزب اسلامی به رهبری ارغندیوال. وقتی داکتر عبدالله پشت سر خود دو حزب مطرح کشور و دو قوم بزرگ را داشت، خیلی می‌توانست قوی و با اراده ظاهر شود که نشد.
وقتی ریاست جمهوری منظوری استعفا‌نامه آقای نور را امضا کرد و او خیلی فوری واکنش نشان‌داد و آن را رد کرد. بعداً گزارش شد که ریاست جمهوری در تبانی با ریاست اجرایی منظوری والی بلخ را تایید کرده است. جنجال ارگ و بلخ دست کم دو ماه سرخط نشست‌های سیاسی و رسانه‌ها شد. در تنش ارگ و بلخ بسیاری از سران جهادی و حتی چهره‌های نزدیک به عبداالله از کنار او رفتند و دلخور شدند. به باور نویسنده، اکنون داکتر عبدالله چهره سیاسی با جبن در سیاست افغانستان معرفی شده است که جبران آن برای وی غیر ممکن است.
داکتر عبدالله که روزگاری دستیار احمدشاه مسعود بود بود هیچ‌گاه در سیاست افغانستان نقطه اوج نداشته است.
روز گذشته عطا محمد نور، در بلخ گفت که به زودی مفاد تفاهم‌نامه حکومت وحدت ملی و جمعیت اسلامی و دیگر محتدان سیاسی آن اعلام می‌شود. آقای نور در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد که از چندی بدین‌سو با ارگ مذاکرات نفس‌گیری از آدرس جمعیت اسلامی و متحدان‌اش داشته.
عطا محمد نور، به مشکل جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، فرمانده پولیس قندهار و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی کشور نیز نگاه انداخت و از ریاست جمهوری خواست در قسمت حل آن تلاش کند.
اکنون فاجعه‌ای که از سوی عبدالله خلق شده است، آقای نور تلاش دارد جبران و از دیگر متحدان تیم اصلاحات و همگرایی دلجویی کند. یک سال است که عطا محمد نور، سخت سعی دارد و هزینه می‌کند تا دیگر متحدان سیاسی‌اش را حفظ کند و در انتخابات آینده ریاست جمهوری به مراد سیاسی دست پیدا کند. آقای نور، در هر دو حکومت به عنوان یک منتقد سیاسی، حکومت‌ها را به انتقاد گرفته است و برای دست یافتن به امتیازات سیاسی روزهای دشواری را تجربه کرده است.
چندی پیش، عتیق‌الله بریالی از نزدیکان سیاسی استاد عطا، گفته بود که لازم بود داکتر عبدالله از جنرال دوستم دلجویی کند. در چند سال اخیر از نتیجه بی‌کفایتی عبدالله، بسیاری از نزدیکان قهرمان ملی از او فاصله گرفتند.
روی هم رفته، عبدالله عبدالله در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری انتظار می‌رود در کنار تیم حاکم قرار بگیرد. البته تجربه ثابت کرده که اشرف غنی، هیچ روی قول وقرارش نیست.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا