آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از انتخابات پارلمانی درس گرفته شود

تقلب در انتخابات یک امر معمول است و تمامی نامزدان و جناح‌های انتخاباتی تلاش خواهند کرد که با متوسل شدن به تقلب پیروز انتخابات باشند اما، این مسئولیت کمیسیون‌های انتخاباتی است که رای سیاه و سفید را تفکیک نمایند.

سرانجام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل نیز اعلام و پس از هفت ماه پرونده انتخابات پارلمانی بسته شد. اکنون از ناکامی در انتخابات پارلمانی باید درس گرفته شود تا انتخابات ریاست جمهوری سالم برگزار شود.
انتخابات پارلمانی در ۲۸ و ۲۹ میزان یک افتضاح در تاریخ انتخابات‌های افغانستان است. انتخاباتی که با انبوهی از تقلب و تخطی همراه بود.
اکنون با بسته شدن پرونده انتخابات پارلمانی، آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ شده است. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود.
به تازگی معاون وزیر خارجه امریکا با اعضای رهبری کمیسیون انتخابات دیدار و تاکید روی برگزاری یک انتخابات شفاف کرد.
در آغاز سال جدید خورشیدی، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت که سال جدید، سال انتخابات سالم است.
واقعیت سخن این است که اگر از برگزاری انتخابات پارلمانی درس عبرت گرفته نشود، خطرات بسیار جدی انتخابات ریاست جمهوری را تهدید خواهد کرد.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مهم‌تر از هر انتخاباتی است. این انتخابات با توجه به سیاست جاری کشور حساسیت‌های خود را دارد.
اگر کمیسیون‌های انتخاباتی، در انتخابات ریاست جمهوری راه انتخابات پارلمانی را بروند، شاهد یک جنجال تازه خواهیم بود. اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، هفت ماه طول کشید. تقلب در انتخابات یک امر معمول است و تمامی نامزدان و جناح‌های انتخاباتی تلاش خواهند کرد که با متوسل شدن به تقلب پیروز انتخابات باشند اما، این مسئولیت کمیسیون‌های انتخاباتی است که رای سیاه و سفید را تفکیک نمایند.
هر چند پرونده انتخابات پارلمانی بسته شد، ولی روشن است که کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانسته‌اند یا نخواستند که آرای سیاه و سفید را تفکیک نمایند.
یکی از چالش‌های جدی انتخابات پارلمانی همین تفکیک آرای سیاه و سفید است. عدالت انتخابات متاسفانه برقرار نشد. کمیسیون‌های انتخاباتی باید از تجربه انتخابات پارلمانی در سالم برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند.
در انتخابات پارلمانی از دستگاه‌های بایومتریک به صورت ناقص استفاده شد. یکی از جنجال‌های انتخابات پارلمانی همین موضوع بایومتریک بود.
کمیسیون انتخابات به تازگی اعلام کرده که در انتخابات ریاست جمهوری از دستگاه‌های بایومتریک کار گرفته شده و به زودی فرایند ثبت نام رای دهند‏گان آغاز خواهد شد.
بی باوری به کمیسیون‌های انتخاباتی به اوج خود رسیده است. یکی از مسئولیت‌ها و اولویت‌های کمیسیون انتخابات در مدت زمان باقی مانده بایستی اعتماد سازی باشد.
عدم اعتماد مردم به کمیسیون‌های انتخاباتی یکی از چالش‌های جدی پروسه انتخابات است و از قراین نیز چنین پیداست که کسی در پی اعتمادسازی هم نیست.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا