آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از بنرهای تبلیغاتی تا بازنگری در پروژه توتاپ؛ رییس‌جمهور دنبال چیست؟

آنچه از متن بنرهای مربوط به رییس‌جمهور و متن صادر شده در بازنگری پروژه توتاپ، توجه را جلب می‌کند، این است که وی برخلاف اتهام‌هایی که بر وی مبنی بر انحصار قدرت و قوم‌گرایی، وارد است، خودش را ملی قلمداد کرده و در عین‌ حال دنبال تبلیغات برای دوره بعدی ریاست جمهوری است…



در گوشه و کنار کابل، بنرهای جدیدی از رییس‌جمهور دیده می‌شود که به احتمالی وارد دیگر ولایت هم خواهند شد. این بنرها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند تا بنر یک رییس‌جمهور برحال، از سوی دیگر آقای غنی اعلام کرده که برای بررسی دلایل تغییر مسیر انتقال برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان، موسوم به توتاپ، حکم جدیدی صادر کرده و با توظیف یک کمیسیون پانزده نفره متشکل از مسئولان دولتی، برخی از اعضای مجلس نمایندگان و جنبش روشنایی، خواسته تا در مدت سه هفته پس از صدور این حکم نتیجه بررسی‌ها ارایه شود. در این حکم که حالا ۱۶ روز از آن می‌گذرد، آمده است که حکم جدید در راستای اجرای تعهدات حکومت وحدت ملی به منظور تحقق عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن در همه‌ی مناطق کشور، تامین شفافیت در طرح و تطبیق پروژه‌های انکشافی و هم‌چنین رسیدگی به مطالبات شهروندان صادر شده است. همچنان در بنرهای ذیل، نگاشته شده:« زیبایی افغانستان و قوت و ثبات آن در وجود اقوام و مردمان باهم برابر و مساوی این سرزمین باعزت است و برای من افتخار بزرگ‌تر از این نیست که با افتخار از آن‌ها نمایندگی نمایم.»
رییس‌جمهور دنبال چیست؟
آنچه از متن بنرهای مربوط به رییس‌جمهور و متن صادر شده در بازنگری پروژه توتاپ، توجه را جلب می‌کند، این است که وی برخلاف اتهام‌هایی که بر وی مبنی بر انحصار قدرت و قوم‌گرایی، وارد است، خودش را ملی قلمداد کرده و در عین‌ حال دنبال تبلیغات برای دوره بعدی ریاست جمهوری است. رییس‌جمهور با بازنگری در پروژه توتاپ می‌خواهد توجه مردم هزاره را به خود جلب کند، زیرا حضور سرور دانش به تنهایی برای اشرف غنی رای‌ ساز نخواهد بود و باید در کنار آن توجه و تاییدی سران جنبش روشنایی را نیز داشته باشد. جنبشی که برای احقاق همین خواسته‌ها دست به تظاهرات میلیونی زد، ولی در عوض رییس‌جمهور با گذاشتن کانتینرها در سر راه این جنبش و بستن راه ارگ آن را دچار سردرگمی تاکتیکی کرد، جنبشی که در تظاهرات سال ۱۳۹۵ اش، طی انفجارهایی که درون تظاهرات کنندگان صورت گرفت، ده‌ها نفر زخمی و کشته داد، ولی نتوانست با ارگ به تعامل برسد. اما اکنون که چیزی از پایان ریاست جمهوری اشرف غنی نمانده، رییس‌جمهور می‌خواهد با جلب توجه آن‌ها برای انتخابات دوره بعد رای جمع کند، زیرا محمد محقق فعلا در کنار ائتلاف شمال قرار دارد و بعید است که در دوره بعدی از اشرف غنی حمایت کند. با این حساب می‌توان گفت آنچه رییس‌جمهور دنبال آن است جمع کردن رای برای دوره بعدی انتخابات است. از بنرهای تبلیغاتی گرفته تا بازنگری در پروژه توتاپ، تا سیاست جدید امریکا در قبال افغانستان همه و همه دست به دست هم خواهند داد تا دستاوردی برای رییس‌جمهور محسوب شده و او را با اعتماد بنفس بالایی وارد رقابت دوره بعدی کنند. برای همین رییس‌جمهور دنبال نمایندگانی پر نفوس از قوم‌های مختلف افغانستان است، تا بتواند در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری با انرژی کامل وارد میدان رقابت شود.
نماینده‌های احتمالی اقوام مختلف که از غنی حمایت کنند چه کسانی خواهند بود؟
چنان که ذکر شد؛ غنی با داشتن سرور دانش در کنار خود و جلب کردن توجه سران جنبش روشنایی، تاجایی خیال خود را از جهت مردم هزاره جمع خواهد کرد. در کنار آن با اعلام موجودیت حزب «جنبش نوین» که به ایشچی نزدیک است و به انزوا کشاندن جنرال دوستم، این حزب به احتمال بسیار بالا در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو و به نمایندگی از مردم اوزبیک از اشراف غنی حمایت خواهد کرد.
آنچه مایه نگرانی آقای غنی است، نماینده‌ای از مردم تاجیک برای حمایت از وی است. اما تا آنجایی که شایعه‌ها و اخبارهای مربوط نشان می‌دهد این نماینده؛ آقای عبدالله عبدالله خواهد بود. این پیش‌بینی زمانی جدی‌تر می‌شود که روابط عبدالله با دیگر سران حزب جمعیت و بخصوص رییس اجراییه این حزب، آقای عطامحمد نور را در نظر داشته باشیم. در ماه‌های گذشته رابطه میان آقای نور و عبدالله به اندازه‌ای تیره شد که آقای نور از مردم، بابت حمایت از عبدالله معذرت خواهی کرد و گفت:« نیش نامرد از نیش کژدم بدتر است.» اما این روابط حالا رو به بازسازی است. آقای نور در هفته شهید از عبدالله عبدالله دعوت کرده و برای او فرش سرخ پهن کرد. آنچه از این ماجرا برداشت می‌شود اینست که آقای نور نیز، از این‌که عبدالله با سرد شدن روابط اش با وی و حزب جمعیت، به سوی اشرف غنی گرایش پیدا کند، نگران است و برای همین از عبدالله عبدالله دعوت کرده و حتی مذاکراتی پشت درهای بسته با او داشته است.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا