آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از تزلزل اشرف غنی تا اقتدار عطا محمد نور

بر خلاف آقای اشرف غنی، اقتدار عطا محمد نور باعث شد، شرایط تاکنون به نفع وی رقم بخورد. خصوصاً هنگامی‌که انجینر داوود به بلخ رفته و با آقای نور همراه شده است.


یکی از تیترهای خبری امروز رسانه‌های کشور، گفته اشرف غنی در مراسم اعلام نتایج نشست مشترک مشورتی صلح در ارگ بود مبنی بر این‌که:« ما دست مذاکره‌ همه جانبه را به سوی پاکستان دراز می‌کنیم.»
در ادامه خبر آمده بود که رییس‌ جمهوری ابراز امیدواری کرده که از سوی پاکستان پاسخ همه‌جانبه دریافت کند. او همچنین افزود:« افغانستان و پاکستان می‌توانند موجب رفاه منطقه شوند.»
این در حالی است که تا روز قبل وی خواستار اعمال بیشتر فشار بر پاکستان بود. دقیقاً بعد از توییت ترامپ، اکثر سیاست‌مردان کشور از گفته ترامپ جانب‌داری کرده و برخی حرف‌های تندی علیه پاکستان زدند، اما اکنون آقای غنی از دوستی دم می‌زند! ادعای مقابله با طالبان تبدیل به صلح با طالبان می‌شود!
در همین راستا خانم هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل می‌گوید:« چنانچه ما می‌دانیم، افغانستان برای مدت طولانی پناهگاه تروریستان بود. بدین لحاظ بلی، ما بدین باوریم که صلح بسیار مهم است، حضور طالبان پشت میز مذاکره بسیار مهم است و ما بدین باوریم که باید جامعه جهانی از این پروسه حمایت کند.»
شاید سفر نماینده ترامپ به پاکستان و مذاکرات آنجا باعث این صحبت‌ها شده است، هرچند هنوز موضع پاکستان راجع به امریکا تغییر نکرده است.

در مقابل، آقای عطا محمد نور به تهدید حکومت می‌پردازد. به نقل از رسانه‌ها «والی بلخ، در نشستی در این ولایت گفت که در صورتی که گفت‌وگوها میان حکومت و جمعیت به نتیجۀ مطلوب نرسد، قیام سرتاسری برپا خواهد کرد.»
در تماس آقای پنس به رییس ‌جمهور افغانستان نیز مصالحه با آقای نور تاکید می‌شود. به گزارش کاخ سفید: « معاون رییس جمهور امریکا حمایت خود را از حکومت افغانستان اعلام کرد و بر انتقال صلح‌آمیز رهبری ولایت بلخ تاکید کرد.»
حال معلوم می‌شود که ادعای برخی کارشناسان مبنی بر این‌که سیاست کشور از خارج کنترول می‌شود، صحیح است. با این حال آقای غنی خطاب به طالبان می‌گوید:« بیایید صلح میان افغانی را آغاز کنیم…اگر افغان هستید، پس اختیارتان را به دست کشور همسایه ندهید.»!
به‌نظر می‌رسد بر خلاف آقای اشرف غنی، اقتدار عطا محمد نور باعث شد، شرایط تاکنون به نفع وی رقم بخورد. خصوصاً هنگامی‌که انجینر داوود به بلخ رفته و با آقای نور همراه شده است و جنرال یفتلی نیز گفته:« نیروهای اردوی ملی افغانستان در برابر تمام قضایای سیاسی در کشور بی‌طرف‌اند و هیچ‌گاه اقدام نظامی در برابر سیاسیون کشور نمی‌نمایند.»
منبع : مطالعات افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا