آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

تحصیلات عالی:

از تفویض بورسیه‌های تحصیلی به احزاب جلوگیری می‌شود

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی کشور درارتباط به دادن بورسیه‌های تحصیلی از سوی سفارت‌ها به احزاب سیاسی افغانستان و دیگر نهادها می‌گوید: دیگر تفویض بورسیه‌های تحصیلی به احزاب سیاسی قابل قبول وزارت تحصیلات عالی نیست.


سخنگوی وزارت تحصیلات عالی کشور درارتباط به دادن بورسیه‌های تحصیلی از سوی سفارت‌ها به احزاب سیاسی افغانستان و دیگر نهادها می‌گوید: دیگر تفویض بورسیه‌های تحصیلی به احزاب سیاسی قابل قبول وزارت تحصیلات عالی نیست.
به گزارش خبرگزاری دید، فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی امروز سه شنبه(۶سنبله) طی نشست خبری درکابل گفت: سفارت‌خانه‌های مقیم درکشور که بورسیه تحصیلی را به احزاب سیاسی اهدا می‌کند خلاف قانون است، باید این بورسیه‌ها را به وزارت تحصیلات عالی تفویض کند نه به احزاب سیاسی.
سفارت خانه‌های مقیم درافغانستان برای احزاب سیاسی یک سهمیه بورس تحصیلی را بدون هماهنگی وزارت تحصیلات عالی قبلاً اهدا می‌کرد.
اما اکنون مسئولان وزارت تحصیلات عالی می‌گوید: ما تلاش داریم که این بورسیه‌های تحصیلی را از بیرون (از دروازه‌های احزاب سیاسی ) به دروازه وزارت تحصیلات عالی بیاوریم.
فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت:« وزارت تحصیلات مخالف تفویض بورسیه‌های تحصیلی به احزاب سیاسی از سوی سفارت‌خانه‌ها است، باید بورسیه‌ها به وزارت تحصیلات عالی تفویض شود تا مطابق قانون، ما متقاضیان را برای ادامه تحصیل به خارج کشور اعزام کنیم.»
آقای امین افزود: اگر چه این پروسه( انتقال بورسیه‌های تحصیلی از دوازه‌های احزاب سیاسی و دیگر نهادها، به دروازه وزارت تحصیلات عالی) زمانبر است، اما این کار را انجام می‌دهیم دیگر نمی‌گذاریم بورسیه‌ها به هر نهاد و حزبی داده شود.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان درارتباط به افزایش بخش فوق لیسانس دانشگاه‌های دولتی گفت: قبلاً در ۶۸ رشته تحصیلی بخش ماستری داشتیم و حالا ۶ رشته دیگر ماستری هم در دانشگاه‌های دولتی اضافه شده است.
آقای امین افزود: برعلاوه اضافه شدن ۶ رشته دیگر دربخش ماستری، ۱۸ رشته دیگر تحت کار است تا بخش ماستری آن در دانشگاه‌های دولتی ایجاد شود.
امین با بیان این که سالانه ۲۰۰ تن استاد لیسانس به بخش‌های ماستری معرفی می‌گردد، گفت: ما درسال ۱۳۸۵ خورشیدی ۶۵ درصد استاد لیسانس در دانشگاه‌های دولتی داشتیم که حالا این آمار به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
سخنگوی تحصیلات عالی می‌گوید:« تا چند سال دیگر، مطابق برنامه فعلی وزارت تحصیلات عالی که اساتید لیسانس را دیگر استخدام نمی‌کند و ازسویی هم، اساتید لیسانس فعال را به ماستری معرفی می‌کنیم؛ دیگر استاد لیسانس در دانشگاه‌های دولتی نخواهیم داشت.»
امین فیصل در رابطه به بازنگری نصاب تحصیلی گفت: ۱۶۵ برنامه نصاب تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور بازنگری شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا