آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمدولت فراگیرسیاستمنطقه

«خانه دوست»؛

از توافق ایران و ترکیه در باره نقشه راه همکاری‌ها تا نزدیکی دو کشور بر سر افغانستان

خبرگزاری دید: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سفرش به تهران از تعبیر «خانه دوست» نسبت به ایران یاد کرده و تاکید نموده که مواضع انقره در قبال افغانستان با موضع تهران همسو است. همزمان، حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی او از پیگیری جدی موضوع دولت فراگیر در افغانستان خبرداده است.


رسانه‌های ایرانی از سفر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران خبر داده و گفته‌اند که با همتای ایرانی‌اش در یک نشست خبری در تهران، از تعبیر خانه دوست در باره ایران استفاده کرده است.
در همین حال، حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران در نشست خبری پس از مذاکره با آقای چاووش اوغلو گفته که دو طرف توافق کرده‌اند «نقشه راه همکاری‌های بلندمدت» را شروع کنند و «امیدواریم در جریان سفر آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران این سند و نقشه راه به امضا مقامات دو کشور برسد و این نقشه راه را نهایی کنیم».
به گفته آقای چاووش‌اوغلو سفر رییس جمهور ترکیه به ایران «تا پیش از پایان سال میلادی» انجام می‌شود.
وزیر خارجه ترکیه در این کنفرانس خبری شعر خانه دوست کجاست سهراب سپهری را خواند و گفت «من همواره خانه دوست را در تهران می‌بینیم».
او همچنین از برگزاری «هفتمین شورای عالی همکاری دو کشور» گفت و اینکه «براساس پیشنهاد طرف ایرانی، نقشه راه همکاری بلندمدت آماده می‌شود تا در حاشیه این شورا به امضا برسد».
مسائل منطقه‌ای از جمله افغانستان، عراق و لبنان، سوریه، یمن و جنوب قفقاز از موضوع‌های مذاکره وزیران خارجه ایران و ترکیه عنوان شده‌ است.
بنا به گزارش‌ها، آقای چاووش اوغلو با ابراهیم رییسی هم دیدار می‌کند و بعد به لبنان می‌رود.
وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای ترکیه‌ای خود گفت: در موضوع افغانستان نیز ما با جدیت موضوع تشکیل دولت فراگیر در این کشور را دنبال می‌کنیم و یکی از اهداف ایران، تشویق همه طرف‌ها به تشکیل دولت فراگیر ملی است.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در موضوع افغانستان نیز ما با جدیت موضوع تشکیل دولت فراگیر در این کشور را دنبال می‌کنیم. امروز هم نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان طبق برنامه در کابل خواهد بود و یکی از اهدافی که هیئت جمهوری اسلامی دنبال می‌کند تشویق همه طرف‌ها در افغانستان به تشکیل دولت فراگیر ملی است.
همچنین حسن کاظمی قمی نماینده ایران در امور افغانستان امروز به ‌منظور گفت‌وگو با مقامات طالبان وارد کابل شد.
وی در میدان هوایی کابل گفت که برخی کشورها با استفاده از نام هراس‌افکنی، در پی راه اندازی جنگ نیابتی در افغانستان هستند.
کاظمی قمی افزود: آنچه در افغانستان گذشت را مرور خواهیم کرد تا این‌که چگونه یک هماهنگی تازه میان کشورها در مورد افغانستان به میان آید.
نماینده ایران در امور افغانستان همچنین گفت که ایران به خواسته‌های مردم افغانستان احترام می‌گذارد.
با این حال، ابراز همسویی وزیر خارجه ترکیه در مسئله ایجاد دولت فراگیر در افغانستان با مواضع ایران، حاکی از این است که تهران در یارگیری‌های منطقه‌ای در قبال افغانستان نسبت به پاکستان و چین موفق تر ظاهر شده است.
مسئله ایجاد دولت فراگیر موضوعی است که با جدیت از سوی ایران مطرح شده و تاکنون توانسته نظر کشورهای منطقه از جمله روسیه، ترکیه، هند و کشورهای آسیای میانه را همراه بسازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا