آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

رحمت‌الله نبیل:

از خلق بحران جلوگیری شود/ بازشماری آرا خلاف خواست نامزدان شروع شد

رییس تیم انتخاباتی امنیت و عدالت با بیان اینکه از بروز بحران جلوگیری شود، اظهار داشت که اگر مردم افغانستان احساس کنند که سفارت‌خانه‌ها و موسسات خارجی در امورات انتخابات مداخله می‌کنند، شک شان به یقین تبدیل می‌شود که آنان نمی‌خواهند افغانستان صاحب نظام قدرتمند و عاری از جنگ باشد.

رییس تیم انتخاباتی امنیت و عدالت با بیان اینکه از بروز بحران جلوگیری شود، اظهار داشت که اگر مردم افغانستان احساس کنند که سفارت‌خانه‌ها و موسسات خارجی در امورات انتخابات مداخله می‌کنند، شک شان به یقین تبدیل می‌شود که آنان نمی‌خواهند افغانستان صاحب نظام قدرتمند و عاری از جنگ باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله نبیل رییس تیم انتخاباتی امنیت و عدالت امروز (دوشنبه ۲۷ عقرب) در یک نشست خبری گفت که بازشماری آرا با وجود مخالفت مطلق نامزدان شروع شد و کمیسیون مستقل انتخابات خلاف قوانین و لوایح، جانبدارانه عمل می‌کند.
آقای نبیل با بیان این که تلاش‌هایی وجود دارد که تقلب را توجیه کند، افزود: خواست ما از کمیسیون انتخابات مشروع است و از تک تک رای مردم افغانستان دفاع می‌کنیم، ولی کمیسیون در چندین جلسه، قناعت تیم‌های تخنیکی را فراهم نکرد.
وی با اظهار این که مسئولان کمیسیون انتخابات وعده کرده بود که لیست تقلب را اعلام کنند، اما به خود متقلبان مراجعه کردند، تصریح کرد: ما بارها از کمیسیون خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رای و آمار مراکز باز و بسته شدیم، ولی اکنون که ۵۰ روز از برگزاری انتخابات می‌گذرد، کمیسیون به این درخواست‌ها ما پاسخی نداده است.
رییس تیم امنیت و عدالت اظهار داشت: شرکت درملوگ از باطل بودن ۱۰۲ هزار رای پرده برداشت که هزاران رای قبل از روز انتخابات، بعد از وقت معینه، بدون بایومتریک و عکس گرفتن از روی عکس استعمال شده است و اما کمیسیون به آن توجهی نکرده و می‌خواهد که در سیستم شامل شود و این نشان می‌دهد که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.
رحمت‌الله نبیل گفت: کمیسیون انتخابات می‌خواهد آرای باطل را درج سیستم کند و بعد کمیسیون شکایات را مقصر جلوه دهد، در حالی که طرف اصلی شرکت درملوگ، کمیسیون مستقل انتخابات است.
آقای نبیل با بیان این که از بازی‌های پشت پرده خبر هستیم و کمیشنران را زیر نظر داریم، افزود: هفته گذشته یک کمیشنر، کمیشنران دیگر را در خانه‌اش مهمان کرده بود و در عین حال برخی از وزرای بلندپایه‌ به بهانه‌ای دیدن دوست نیز آمده بودند که این خود نشان دهنده تهدید و بازی با سرنوشت مردم است.
وی با تأکید بر این که کمیسیون مستقل انتخابات نگذارد انتخابات به‌ بحران برود، تصریح کرد: اگر انتخابات به‌ بحران برود و کشور بحرانی شود، این بحران متفاوت‌تر خواهد بود و کسانی که می‌گویند بحران به‌ وجود نخواهد آمد، بدانند که هم‌اکنون غرق در بحران‌های مختلف هستیم که اگر بحران انتخابات به آن افزوده شود، وضعیت بدتر خواهد شد.
رییس تیم انتخاباتی امنیت و عدالت با بیان اینکه در شرایط حساس قرار داریم، اظهار داشت: از کسانی که در روز انتخابات رای ندادند نیز سپاس‌گزاری می‌کنیم، زیرا آنان با رای ندادن خود، دیدگاه خود را ابراز کردند، اما اگر وضعیت بحرانی شود، آنان بی‌تفاوت نخواهند ماند.
رحمت‌الله نبیل گفت: تجربه تلخ گذشته نباید تکرار شود و کمیسیون باید هوشیار باشد، زیرا ما در گذشته اشتباهات کوچک را جدی نگرفتیم و به این روز رسیدیم.
آقای نبیل با اشاره به عملکرد برخی سفارت‌خانه‌ها و موسسات خارجی افزود: اگر مردم افغانستان احساس کنند که این نهاد‌ها در امورات انتخابات مداخله می‌کنند، شک شان به یقین تبدیل می‌شود که آنان نمی‌خواهند افغانستان صاحب نظام قدرتمند و عاری از جنگ باشد و بیشتر در تلاش خلق بحران هستند تا ختم بحران.
وی با تأکید بر این که از نیروهای امنیتی استفاده شخصی و سیاسی نشود، تصریح کرد: استفاده از نیروهای امنیتی به منافع شخصی و سیاسی قابل قبول نیست و اگر در سال ۲۰۱۴ تلاش ما و نیروهای امنیتی نبود، اکنون حکومتی وجود نداشت.
رییس تیم امنیت و عدالت اظهار داشت: جامعه‌جهانی، ناتو و همکاران افغانستان که برای تشکیل نظام کنونی سرمایه‌گذاری کردند، باید تلاش کنند که نیروهای امنیتی و دفاعی به‌عنوان نیروهای سرکوبگر استفاده نشود.
رحمت‌الله نبیل در پایان گفت: نظام کنونی، حکومت، انتخابات و افغانستان شخصی نیست و وضعیت باید مهار شود و از بحران جلوگیری گردد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا