آخرین اخباراجتماعافغانستان

از روز جهانی آب در هرات تجلیل شد

از روز جهانی آب امروز طی مراسمی با حضور مسئولان محلی هرات، مسئولان دریایی هریرود- مرغاب و سایر شخصیت‌ها با شعار (طبیعت برای آب) در این ولایت تجلیل شد.



به گزارش خبرگزاری دید، در این مراسم پیام انجینر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور از سوی سلطان محمود محمودی رییس عمومی تنظیم آب این وزارت به قرائت گرفته شد.
در این پیام آمده است که خسارات محیط زیستی همراه با تغییرات اقلیم، موجب خشک‌سالی، وقوع سیلاب‌ها آلودگی آب، تخریبات فرش نباتی و فرسایش آب و خاک را سرعت بخشیده این امر منجر به کمبود شدید آب و حتی بحران آب در سراسر جهان شده است.
وزیر انرژی و آب در این پیام بیان کرده است که تحقیقات انجام یافته نشان می‌دهد، بارندگی‌های بعد از سال ۱۹۶۰ به تدریج کاهش یافته که این امر وقوع خشک‌سالی‌های شدید متواتر را سرعت داده و سبب مهاجرت‌ها و بیجاشدن مردم به داخل و خارج کشور شده است.
وزیر انرژی و آب اطمینان داده که این وزارت در سه محور استراتژیک چون شناسایی آب قابل دسترس (جغرافیای آب)، مدیریت جامع منابع آب و هایدروپولتیک پلان پنج ساله، الی سال ۲۰۲۲ میلادی را روی دست گرفته است.
انجینیر عثمانی، در بخشی از این پیام یکی دیگر از روش‌های مقابله با کاهش اثرات تغییرات آب و هوا در کشور بر علاوه از احداث ذخابیر آبی، صرفه‌جویی و اقتصاد در آب یعنی بهبود در تقاضای آب از طریق مدیریت مناسب آن عنوان کرده است.
در همین حال، محی‌الدین نوری معاون مالی و اداری ولایت هرات نیز از دست آوردهای وزارت انرژی و آب و تلاش‌های انجینیر علی احمد عثمانی در راستای مدیریت منابع آبی تقدیر کرد.
آقای نوری، با ذکر این که هم اکنون بحران کمبود آب جهانی شده است، توجه به حفاظت و بهبود منابع آب زیر زمینی را ذخیره سرمایه برای آینده دانسته که می‌تواند چالش‌های فراروی کمبود آب را جبران کند.
آقای نوری بیان کرد که تلاش‌های وزارت انرژی و آب این مساله را واضح ساخت که مدیران ما توانایی این را دارند تا با سازندگی و اجرای برنامه‌هایی زیر بنایی لبخند را به مردم هدیه دهند و در سطح جهانی مدیریت خود را تبارز دهند.
او گفت هرگاه سرنوشت آب تعیین شود سرنوشت مردم نیز تعیین خواهد شد.
از سویی هم انجینر بارز رییس عمومی حوزه هریرود – مرغاب با اشاره به‌دست آوردهای این اداره در سال گذشته، نگرانی خود را از کمبود منابع آبی بیان کرد.
انجینر بارز گفت: وزارت انرژی و آب تاکنون توانسته است چند بند حیاتی را به اکمال برساند و با درایت مسئولان این وزارت، چندین بند و ساختمان آبی دیگر نیز زیر کار قرار دارد.
آقای بارز بیان کرد که سال ۱۳۹۶ سالی پربار برای کشاورزان هرات خواهد بود، در این سال ذخیره بند سلما به حد اعظمی خود”۶۳۳″ میلیون متر مکعب رسید.
گفتنی است که در این مراسم علاوه بر استادان دانشگاه، آقای هاشمی نماینده مردم در شورای ولایتی، جمعی از اشتراک کنندگان و مسئولان وزارت انرژی و آب در سخنان خود راه‌های بیرون رفت از چالش فراروی بحران کم آبی را تذکر دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا